Poeticity and esthesia: language narratives in happening contexts for early childhood education

  • Patrícia Dias Prado Universidade de São Paulo (USP)
  • Bianca Bressan de Paula Rede Municipal de Ensino (RME) de São Bernardo do Campo e Santo André – Professora da Educação Infantil
Keywords: aesthetic languages; arts; early childhood education; research and teaching; small children.

Abstract

This article presents conceptual reflections of the language narratives woven between small girls and boys and their teacher within happening, collective and educational contexts of São Paulo’s public preschools. The study results from an investigation of the poeticity of aesthetic and artistic languages of early childhood education and the formative relationship between teaching and research with children. Through participatory methodology, keeping records in a field notebook, the processes of constitution of the researcher teacher in the sensitive listening of children and the playful authorship are put in evidence, and analyzed in the light of childhood social studies, such as Pedagogy and Philosophy, interfacing with the Arts. Among the analyses, materialities stand out as inventive possibilities as well as the problematization of children and teachers’ games, narratives and productions, which shows the playful character of the languages and the happening contexts as typical of language narratives, in a telluric play of poeticity and esthesia.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Patrícia Dias Prado, Universidade de São Paulo (USP)

Mestra e doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) e pós-doutora em Artes Cênicas, pela Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo (ECA/USP), é professora doutora da Faculdade de Educação da USP, no Departamento de Metodologia de Ensino e Educação Comparada (EDM), na área da infância.

patprado@usp.br

Bianca Bressan de Paula, Rede Municipal de Ensino (RME) de São Bernardo do Campo e Santo André – Professora da Educação Infantil

Mestra em Educação pela Universidade de São Paulo (USP), é professora de educação infantil da Rede Municipal de Ensino (RME) de São Bernardo do Campo e Santo André, no Estado de São Paulo. Membro do grupo “Pesquisa e primeira infância: linguagens e culturas infantis”, da Faculdade de Educação da USP (Feusp).

bibibressan89@gmail.com

References

AIRES, J. O brinquedo e a imaginação da terra: um estudo das brincadeiras do chão e suas interações com o elemento fogo. 2013. 138 f. Dissertação (Mestrado em Ciência das Religiões) – Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa, 2013.

ANDRÉ, M. Pesquisa, formação e prática docente. In: ANDRÉ, M. (Org.). O papel da pesquisa na formação e na prática dos professores. 10. ed. Campinas: Papirus, 2010, p. 55-69.

BACHELARD, G. A chama de uma vela. Rio de Janeiro: Bertrand, 1989.

BACHELARD, G. A dialética da duração. São Paulo: Ática, 1994.

BARROS, M. de. O livro das ignorãças. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1994.

BENJAMIN, W. Escritos sobre mito e linguagem. 2. ed. São Paulo: Duas Cidades; Editora 34, 2013.

BERLE, S. Infância e linguagem: educar os começos. 2013. 115 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de Santa Cruz do Sul (Unisc), Santa Cruz do Sul, 2013.

BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Secretaria de Educação Básica (SEB). Critérios para um atendimento em creches que respeite os direitos fundamentais das crianças. Brasília: MEC/SEF, 2009.

DUARTE JUNIOR, J.-F. A montanha e o videogame: escritos sobre educação. Campinas: Papirus, 2010.

FARIA, A. L. G.; DEMARTINI, Z. B.; PRADO, P. D. (Orgs.). Por uma cultura da infância: metodologias de pesquisa com crianças. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2009.

FERREIRA-SANTOS, M.; ALMEIDA, R. Antropolíticas da educação. São Paulo: Képos, 2011.

GOETTEMS, M. B.; PRADO, P. D. Educação infantil, dança e teatro na formação em Pedagogia: caminhos possíveis para experiências corporais e artísticas. In: PRADO, P. D.; SOUZA, C. W. (Orgs.). Educação infantil, diversidade e arte. São Paulo: Laços, 2017. p. 137-157.

HUIZINGA, J. Homo ludens. 4. ed. São Paulo: Perspectiva, 2000.

LARROSA, J. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Tradução de João Wanderley Geraldi. Revista Brasileira de Educação, [online], p. 20-28, jan./ abr. 2002.

LARROSA, J. A operação ensaio: sobre o ensaiar e o ensaiar-se no pensamento, na escrita e na vida. Educação & Realidade. Porto Alegre, v. 29, n. 1, p. 27-48, jan./jul. 2004.

MACHADO, M. Merleau-Ponty & a educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. MARTINS FILHO; A. J.; PRADO, P. D. (Orgs.). Das pesquisas com crianças à complexidade da infância. Campinas: Autores Associados, 2011.

MATURANA, H. Emoções e linguagens na educação e na política. Belo Horizonte: UFMG, 2002.

MERLEAU-PONTY, M. O olho e o espírito. São Paulo: Cosac & Naify, 2014.

PAULA, B. B. Narrar, imaginar e se movimentar: um estudo sobre a “inseparabilidade linguageira entre corpo, imagem e palavra” na educação infantil. Série Iniciação Científica Feusp, Feusp, São Paulo, v. 6, 2010. 63 p.

PAULA, B. B. A poeticidade contida nas linguagens artísticas e estéticas da educação infantil: vamos “escutar a cor dos passarinhos fazendo o verbo delirar”? 2020. 211 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação (Feusp), Universidade de São Paulo, São Paulo, 2020.

PIORSKI, G. Brinquedos do chão: a natureza, o imaginário e o brincar. São Paulo: Peirópolis, 2016.

PRADO, P. D. Por uma de pedagogia da educação infantil corpos inteiros. In: MELO, J. C.; CHAHINI, T. H. (Orgs.). Reflexões e práticas na formação continuada de professores da educação infantil. São Luís: EdUFMA, 2015, p. 205-219.

RICHTER, S. Experiência poética e linguagem plástica na infância. Educação e Arte, Santa Cruz do Sul, n. 1, p.1-16, 2007.

RICHTER, S. Educação, arte e infância: tensões filosóficas em torno do fenômeno poético. Revista Crítica Educativa, Sorocaba, SP, v. 2, n. 2, p. 90-106, jul./dez. 2016a.

RICHTER, S. Docência e formação cultural. In: BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Secretaria de Educação Básica (SEB). Ser docente na educação infantil: entre o ensinar a o aprender. Brasília: MEC/SEB, 2016b. p. 13-54. (Coleção Leitura e escrita na educação infantil, caderno 1; v. 2). Disponível em: <http://www.projetoleituraescrita.com.br/wp-content/uploads/2017/08/Caderno_1.pdf>. Acesso em: 22 mar. 2021.

RODRIGUES, B. Corpocriação: um ensaio sobre a autoformação do corpo-mar. In: WILLMS, E.; BECCARI, M.; ALMEIDA, R. (Orgs.). Diálogos entre arte, cultura & educação. São Paulo: Feusp, 2019. p.133-161.

SAURA, S.; ECKSCHMIDT, S. Observar o brincar espontâneo de um menino: ou o que aprendi com os Guarani Mbya. In: WILLMS, E.; BECCARI, M.; ALMEIDA, R. (Orgs). Diálogos entre arte, cultura & educação. São Paulo: Feusp, 2019. p. 47-58.

SOARES, N.; SARMENTO, M.; TOMÁS, C. Investigação da infância e crianças como investigadoras: metodologias participativas dos mundos sociais das crianças. Nuances: Estudos sobre Educação, Presidente Prudente, SP, v. 12, n. 13, p. 49-64, jan./dez. 2005.

SOUZA, C. W.; PRADO, P. D. Dança e teatro na formação de professoras/es da educação infantil. In: PRADO, P. D.;

SOUZA, C. W. (Orgs.). Educação infantil, diversidade e arte. São Paulo: Laços, 2017. p. 109-136.

XAVIER, U. Mapas para dançar em muitos lugares. São Paulo: Patuá, 2014.

Published
03-05-2021
Section
points of view - What do other experts think?