Childhood and urban spaces: research and intervention perspectives

  • Samy Lansky Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
  • Maria Cristina Soares de Gouvea Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
Keywords: cities; children; childhood studies; urban studies

Abstract

The path of childhood studies is presented through theoretical and bibliographic analyses centered on geography, architecture and urbanism, establishing a dialogue with these areas along theoretical and methodological benchmarks of childhood studies and in the interdisciplinary field developed at the end of the twentieth century. During the 1970s, interactions between children and the city has been contemplated within geography, thus forming a specific field. Since the mid-twentieth century, urban studies and architectural production have urban proposals that, although occasionally, include children. Recently, we observe a growing number of programs and urban plans that centers on children in public spaces and their mobility in the city. In Brazil, interest in this matter stems from the awareness that the reproduction of inequality in the social structure is also anchored in the social experience of segregation lived since childhood. Education towards adult life implies a reflection on citizenship development strategies that involve forms of intergenerational and interclass interaction since childhood, as well as the perception on how this segregation is reproduced in interactions and social spaces.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Samy Lansky, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Doutor e pós-doutor em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), diretor do escritório Vecci Lansky arquitetura, coordenador do coletivo Amigos da Rua e vice-diretor sociocultural do Instituto dos Arquitetos do Brasil – Departamento de Minas Gerais.

Maria Cristina Soares de Gouvea, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Doutora em História da Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), com pós-doutorado em História pela Oxford University e pós-doutorado em História da Educação pela Universidade de Lisboa, é professora titular aposentada da Faculdade de Educação da UFMG e pesquisadora do Núcleo de Pesquisas em Infância e Educação Infantil (Nepei).

References

AITKEN, S. Do apagamento à revolução: o direito da criança à cidadania/direito à cidade. Educação & Sociedade, Campinas, v. 35, n. 128, p. 675-697, jul./set. 2014.

ALMEIDA, E. Arte lúdica. São Paulo: EdUsp, 1997.

ARAÚJO, V. C.; AQUINO, L. M. L. (Org.). Infâncias na cidade: um diálogo com a educação [dossiê]. Educação, PUCRS, Porto Alegre, v. 41, n. 2, maio/ago. 2018.

AUGÉ, M. Não lugares: introdução a uma antropologia da supermodernidade. Campinas: Papirus, 1994.

AUGÉ, M. O sentido dos outros: atualidade da antropologia. Petrópolis: Vozes, 1999.

AUGUSTO, M. H. O. Segregação social e violência urbana. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 17, n. 48, p. 216-222, fev. 2002. Seção Resenha. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbcsoc/a/Rvpgf4bDCMVLn4MjvFmm8wF/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 26 dez. 2023.

AZEVEDO, G. A. N. (Org.). Diálogos entre arquitetura, cidade e infância: territórios educativos em ação. Rio de Janeiro: UFRJ, 2019.

AZEVEDO, G. A. N.; TÂNGARI, V. R.; RHEINGANTZ, P. A. (Orgs.). Do espaço escolar ao território educativo: o lugar da arquitetura na conversa da escola de educação integral com a cidade. Rio de Janeiro: UFRJ/FAU/PROARQ, 2016.

BARALDI, C. Planning childhood: children’s social participation in the tows of adults. In: CHRISTENSEN, P.; O’BRIEN, M. (Ed.) Children in the city: home, neighbourhood and community. London: Routledge, 2003. p. 184-205.

BITENCOURT, A. (Org.). Educação, cidade e pobreza [dossiê]. Revista Pro-Posições, Campinas, v. 23, n. 1, jan./abr. 2012.

BRASIL. Lei nº 13.257, de 8 de março de 2016. Dispõe sobre as políticas públicas para a primeira infância e altera a Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990 (Estatuto da Criança e do Adolescente), o Decreto-Lei nº 3.689, de 3 de outubro de 1941 (Código de Processo Penal), a Consolidação das Leis do Trabalho (CLT), aprovada pelo Decreto-Lei nº 5.452, de 1º de maio de 1943, a Lei nº 11.770, de 9 de setembro de 2008, e a Lei nº 12.662, de 5 de junho de 2012. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 9 mar. 2016. Seção 1, p. 1.

BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Secretaria de Educação Básica (SEB). Territórios educativos para a educação integral. Brasília, DF: MEC, 2010. (Série Cadernos Pedagógicos, 12).

BRUNER, J. Realidade mental, mundos possíveis. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

BUNGE, W. W. The Geography of human survival. Annals of the Association of American Gegraphers, v. 63, n. 3, p. 275-295, Sep. 1973.

BUNGE, W. W. Theoretical geography. 2. rev. and enlarged ed. Lund, Sweden: Departement of Geography, Royal University of Lund, 1973.

BUNGE, W. W. Regions are sort of unique. Area, v. 6, p. 92-99, 1974.

BUSS, S. Urban Los Angeles from young people’s angle of vision. Children’s Environments, [S.l.], v. 12, n. 3, p. 340-351, Sept. 1995.

CALDEIRA, T. P. R. Cidade de muros: crime, segregação e cidadania em São Paulo. São Paulo: EdUSP, 2000.

CAMACHO, D. M.; GOUVEA, M. C. S. “For me, speaking about the past is the best in the world, for them, the worst”: social landscapes and territories of memory from displaced Colombian children. Children & Society, [S.l.], p. 1-16, June 2023.

CAMPOS, M. M. Por que é importante ouvir a criança? A participação das crianças pequenas na pesquisa científica. In: CRUZ, S. H. V. (Org.). A criança fala: a escuta de crianças em pesquisas. São Paulo: Cortez, 2008. p. 35-42.

CARVALHO, L. D. Infância, brincadeira e cultura. Horizontes, Itatiba, v. 27, n. 2, p. 37-46, jul./dez. 2009.

CARVALHO, L. D.; SEIXAS, E. C.; SEIXAS, P. C. A infância urbana nas ciências sociais: problemáticas e desafios metodológicos. Civitas: Revista de Ciências Sociais, [S.l.], v. 23, n. 1, e43974, jan./dez. 2023.

CASTRO, L. R. A aventura urbana: crianças e jovens no Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: 7Letras, 2004.

CEPPI, G.; ZINI, M. (Ed.). Children, spaces, relations: metaproject for an environment for young children. Reggio Emilia, Italy: Reggio Children, 1998.

CHILDHOOD. [S.l.]: Sage, v. 7, n. 3, Aug. 2000.

CHRISTENSEN, P.; O’BRIEN, M. (Ed.). Children in the city: home, neighbourhood and community. London: Routledge, 2000.

COELHO, G. N. Brincadeiras na favela: a constituição da infância nas interações com o ambiente. In: VASCONCELLOS, V. M. R.; SARMENTO, M. J. (Org.). Infância (in)visível. Araraquara: Junqueira & Marins, 2007. p. 173-204.

CORSARO, W. A. Sociologia da infância. Porto Alegre: Artmed, 2002.

DAVOLI, M.; FERRI, G. (Ed.). Reggio Tutta: a guide to the city by the children. Reggio Emilia: Reggio Children, 2000.

DEBORTOLI, J. A. O.; MARTINS, M. F. A; MARTINS, S. (Org.). Infâncias na metrópole. Belo Horizonte: UFMG, 2008.

DELGADO, A. C. C.; MULLER, F. Em busca de metodologias investigativas com as crianças e suas culturas. Caderno de Pesquisa, São Paulo, v. 35, n. 125, p. 161- 179, maio/ago. 2005.

DELGADO, A. C. C.; MULLER, F. (Org.). Tempos e espaços da infância [dossiê]. Currículo Sem Fronteiras, Associação Brasileira de Currículo, v. 6, n. 1, jan./jun. 2006.

DERR, V.; CHAWLA, L.; MINTZER, M. Placemaking with children and youth: participatory practices for planning sustainable communities. New York: New Village Press, 2018.

EISEN, G. Children and play in the holocaust: games among the shadows. Massachusetts: University of Massachusetts Press, 1988.

FARIA, A. L. G. Direito à infância: Mário de Andrade e os parques infantis para as crianças de família operária na cidade de São Paulo (1935-1938). 1993. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1993.

FARIA FILHO, L. M. Na relação escola-família, a criança como educadora: um olhar sobre a Escola Nova em Minas Gerais. In: GONDRA, J. G. (Org.). História, infância e escolarização. Rio de Janeiro: 7Letras, 2002. p. 81-95.

FARIAS, R. N. P. Infâncias em Brasília: o mapa da cidade, o mapa da mina. 2015. 124 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de Brasília, Brasília, DF, 2015.

FERNANDES, F. As trocinhas do Bom Retiro: contribuição ao estudo folclórico e sociológico dos grupos infantis. In: FERNANDES, F. Folclore e mudança social na cidade de São Paulo. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 1979. p. 153-175.

FOUCAULT, M. Vigiar e punir: história da violência nas prisões. Petrópolis: Vozes, 1987.

FUNDO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A INFÂNCIA (Unicef). Panorama da violência letal e sexual contra crianças e adolescentes no Brasil. Brasília, DF, 2020. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/media/16421/file/panorama-violencia-letal-sexual-contra-criancas-adolescentes-no-brasil.pdf. Acesso em: 11 dez. 2023.

GEHL, J. Cidade para pessoas. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 2013.

GLOBAL DESIGNING CITIES INITIATIVE (GDCI). Designing streets for kids. New York: GDCI, 2020.

GOBBI, M. A.; ANJOS, C. I.; SEIXAS, E. C.; TOMÁS, C. (Org.). O direito das crianças à cidade: perspectivas desde o Brasil e Portugal. São Paulo: FEUSP, 2022.

GOBBI, M. A.; LEITE, M. C. S.; ANJOS, C. I. (Org.). Crianças, educação e o direito à cidade: pesquisas e práticas. São Paulo: Cortez, 2021.

GOMES, A. M. R.; GOUVEA, M. C. S. A criança e a cidade: entre a sedução e o perigo. In: DEBORTOLI, J. A. O.; MARTINS, M. F. A.; MARTINS, S. (Org.). Infâncias na metrópole. Belo Horizonte: UFMG, 2008. p. 47-69.

GOUGH, K. V.; FRANCH, M. Spaces of the street: socio-spatial mobility and exclusion of youth in Recife. Children’s geographies, [S. l.], v. 3, n. 2, p. 149-166, Aug. 2005.

GOUVEA, M. C. S. Escola compulsória inglesa: história e historiografia. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 18, n. 53, p. 377-398, abr./jun. 2013.

HEYWOOD, C. Uma história da infância. Porto Alegre: Artmed, 2012.

HOLLOWAY, S. L.; VALENTINE, G. (Ed.). Children’s geographies: playing, living, learning. London: Routledge, 2000.

JACOBS, J. Morte e vida de grandes cidades. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

JAMES, A. L. Competition or integration? The next step in childhood studies? Childhood, [S.l.], v. 17, n. 4, p. 485-499, Nov. 2010.

JAMES, A.; JAMES, A. Key concepts in childhood studies. 2. ed. London: Sage, 2012.

JENKS, C. Constituindo a criança. Educação, Sociedade e Culturas, Porto, Portugal, n. 17, p. 185-216, 2002.

KOZLOVSKI, R. Adventure playgrounds and postwar reconstruction. In: GUTMAN, M.; CONINCK-SMITH, N. (Ed.). Designing modern childhoods: history, space and the material culture of children. London: Rutgers University, 2008. p. 171-192.

KUHLMANN JÚNIOR, M. Histórias da educação infantil brasileira. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 14, p. 5-18, maio/ago. 2000.

LANSKY, S. Praça Jerimum: cultura infantil no espaço público. 2006. 203 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2006.

LANSKY, S. Na cidade com crianças, uma etno-grafia espacializada. 2012.134 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2012.

LANSKY, S.; GOUVEA, M. C. S. O brincar como prática social de territorialização. In: GOBBI, M. A. et al. (Org.). O direito das crianças à cidade: perspectivas desde o Brasil e Portugal. São Paulo: EdUSP, 2022. p. 362-381.

LANSKY, S.; GOUVEA, M. C. S.; GOMES, A. M. R. Cartografia das infâncias em região de fronteira em Belo Horizonte. Educação & Sociedade, Campinas, v. 35, n. 128, p. 717-740, jul./set. 2014.

LEFEBVRE, H. O direito à cidade. 5. ed. São Paulo: Centauro, [1968] 2009. LEFEBVRE, H. The production of space. Oxford: Wiley-Blackwell, 1992.

LIMA, M. S. A cidade e a criança. São Paulo: Nobel, 1989.

LOEB, R. M.; LIMA, A. G. G. (Org.). Cidade, gênero e infância. São Paulo: Romano Guerra, 2021.

LOPES, J. M.; VASCONCELLOS, T. Geografia da infância: reflexões sobre uma área de pesquisas e estudos. Juiz de Fora: UFJF, 2005.

LUCCHINI, Riccardo. Sociologie de la survie: l’enfante dans la rue. Paris: PUF, 1996.

LYNCH, K.; BANERJEE, T. Growing up in cities. In: BANERJEE, T.; SOUTHWORTH, M. City sense and city design: writings and projects of Kevin Lynch. Cambridge, MA: MIT Press, 1991a. p. 174-184. Pesquisa iniciada em 1976.

LYNCH, K.; LUKASHOK, A. K. Some childhood memories of the city. In: BANERJEE, T.; SOUTHWORTH, M. City sense and city design: writings and projects of Kevin Lynch. Cambridge, MA: MIT, 1991b. p. 154-172.

MARQUES, R. N.; KANEGAE, M. M.; MULLER, F.; SALGADO, M. M. Narrativas de percursos e percursos narrados na superquadra modelo e na Vila do Boa: utopias e distopias em Brasília. Ponto Urbe, v. 21, 2017. Disponível em https://journals.openedition.org/pontourbe/3557. Acesso em: 26 dez. 2023.

MATTHEWS, J. Drawing and painting: children and visual representation. 2. ed. London: PCP, 2003.

MCKENDRIK, J. The geography of children: an annotated bibliography. Childhood,

[S.l.], v. 7, n. 3, p. 359-387, Aug. 2000.

MEYHEW, H. London labour and the London poor: selections. [S.l.]: Penguin Classics, 1985.

MIRANDA, D. S. (Org.). O parque e a arquitetura: uma proposta lúdica. Campinas: Papirus, 1996.

MULLER, F.; DELGADO, A. C. C. Abordagens etnográficas nas pesquisas com crianças. In: CRUZ, S. H. V. (Org.) A criança fala: a escuta de crianças em pesquisas. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2008. p. 141-157.

MULLER, F.; NUNES, B. F. (Org.). Infância e cidade: perspectivas analíticas para as áreas de educação e sociologia [dossiê]. Educação & Sociedade, São Paulo, v. 35 n. 128, jul./set. 2014.

OLWIG, K. F.; GULLOV, E. (Ed.). Children’s places: cross-cultural perspectives. Londres: Routledge, 2003.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS (ONU). Declaração dos direitos da criança. 1959. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/media/22026/file/declaracao-dos-direitos-da-crianca-1959.pdf. Acesso em: 3 nov. 2023.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS (ONU). Convenção sobre os direitos da criança. Adotada pela Resolução nº L.44 (XLIV) da Assembleia Geral das Nações Unidas, em 20 de novembro de 1989 e ratificada pelo Brasil em 20 de setembro de 1990. 1989. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/convdir_crianca.pdf. Acesso em: 11 dez. 2023. [Título em inglês: Convention on the Rights of the Child (CRC)].

PARGA, J. S. Orfandades infantiles y adolescentes: introducción a una sociología de la infancia. Quito: Abya-Yala, 2004. Disponível em: https://digitalrepository.unm.edu/abya_yala/256/. Acesso em: 26 dez. 2023.

PUNCH, S. Youth transitions and interdependent adult-child relations in rural Bolivia. Journal of Rural Studies, [S. l.], v. 18, n. 2, p. 123-133, Apr. 2002.

QVORTRUP, J. Nove teses sobre a “infância como um fenômeno social”. Pro-posições, Campinas, v. 22, n. 1, p. 199-211, jan./abr. 2011.

QVORTRUP, J.; CORSARO, W. A.; HONIG, M. S. (Ed.). The Palgrave handbook of childhood studies. London: Palgrave, 2009.

RASMUSSEN, K.; SMIDT, S. Children in the neighbourhood: the neighbourhood in the children. In: CHRISTENSEN, P.; O’BRIEN, M. (Ed). Children in the city: home, neighbourhood and community. London: Routledge, 2002. Chapter 6.

REDE NACIONAL PRIMEIRA INFÂNCIA (RNPI). Plano Nacional pela Primeira Infância: 2010-2022: 2020-2030. 2. ed. rev. e atual. Brasília, DF: RNPI, 2020. Disponível em: https://primeirainfancia.org.br/wp-content/uploads/2020/10/PNPI. pdf. Acesso em: 26 dez. 2023.

SANTOS, M. Espaço e sociedade. Petrópolis: Vozes, 1979.

SANTOS, M. A urbanização desigual. Petrópolis: Vozes, 1980.

SARMENTO. M. Sociologia da infância: correntes e confluências. In: SARMENTO, M.; GOUVEA, M. C. S. (Org.). Estudos da infância. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2008. p. 17-39.

SCHUELER. A. F. M. A Associação Protetora da Infância Desvalida e as Escolas de São Sebastião e São José: educação e instrução no Rio de Janeiro do século XIX. In: MONARCHA, C. (Org.). Educação da infância brasileira: 1875-1983. Campinas: Autores Associados, 2001. p. 157-184.

SENNETT, R. O declínio do homem público: as tiranias da intimidade. São Paulo: Companhia das Letras, [1974] 1988.

SILVA, M. R. Exercícios de ser criança: o corpo em movimento na educação infantil. In: ARROYO, M. G.; SILVA, M. R. Corpo infância: exercícios tensos de ser criança por outras pedagogias dos corpos. Petrópolis: Vozes, 2012. p. 215-239.

SMITH, R.; BARKER, J. “Out of school”, in school: a social geography of out of school childcare. In: HOLLOWAY, S. L.; VALENTINE, G. Children’s geographies: playing, living, learning. London: Routledge, 2000. p. 245-256.

TIRIBA, L. Crianças da natureza. In: SEMINÁRIO NACIONAL CURRÍCULO EM MOVIMENTO, 1., 2010, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: MEC, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2010-%20pdf/7161-2-9-artigo-mec-criancas-natureza-lea-tiriba/file. Acesso em: 11 dez. 2023.

TONUCCI, F. La città dei bambini: un modo nuovo di pensare la città. Roma: Laterza, 1996.

Unicef ver FUNDO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A INFÂNCIA.

UNITED NATIONS CHILDREN’S FUND (Unicef). Child friendly cities. [New York, 1996]. Available in: https://www.childfriendlycities.org/ Access in: 1 ago. 2023.

UNITED NATIONS CHILDREN’S FUND (Unicef). Shaping urbanization for children: a handbook on child-responsive urban planning. New York: Unicef, 2018.

VASCONCELLOS, V. M. R.; SARMENTO, M. J. Infância (in)visível. São Paulo: Junqueira & Marins, 2007.

ZEIHER, H. Shaping daily life in urban environments. In: CHRISTENSEN, P.; O’BRIEN, M. (Ed.). Children in the city: home, neighbourhood and community. London: Routledge, 2002. Chapter 5.

Published
07-03-2024
Section
Focus - What's the question?