Children, identity and territory: a case study in a vulnerable Portuguese context.

  • Gabriela Trevisan ProChild CoLAB, Portugal
  • Mariana Carvalho ProChild CoLAB, Portugal
  • Cidália Silva Universidade do Minho (UMinho, Portugal)
  • Manuel Sarmento Universidade do Minho (UMinho, Portugal)
Keywords: co-construction of territory; childhood; public space; intervention; Portugal.

Abstract

This study proposes an analysis of an interdisciplinary research-intervention implemented in the Bairro da Emboladoura, territory of Gondar, Guimarães, Portugal, a region deemed vulnerable. Based on theoretical and methodological analyses, this intervention substantiated the right to the city and the territory in several mapping, recognition and reflection proposals carried out with groups of children and young people. By mobilizing participatory methodologies centered on children’s rights, such exercises also attested the requalification of public spaces. In summary, after discussing examples of the work made within the community, the Palácio da Imaginação project was identified as the final event in the communal space. Through the promotion of an innovative intervention that articulated efforts and research from various scientific fields in a given territory (education sciences, architecture, sociology of childhood, community work), it was possible to ensure the participation of children and young people in the development and implementation of the proposed changes, namely the territories they inhabit and conceive in a plural and intergenerational manner.

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Author Biographies

Gabriela Trevisan, ProChild CoLAB, Portugal

Doutora em Estudos da Criança, especialidade em Sociologia da Infância, pela Universidade do Minho, Instituto de Educação, é investigadora no ProChild CoLAB, onde integra o eixo da Participação Social.

Mariana Carvalho, ProChild CoLAB, Portugal

Doutora em Património Arquitetónico e licenciada em Arquitetura pela Faculdade de Arquitectura da Universidade do Porto (FAUP), também licenciada em Belas Artes – Pintura – pela Faculdade de Belas Artes dessa universidade. Atualmente, é investigadora no ProChild CoLAB, onde integra o eixo da Participação Social.

Cidália Silva, Universidade do Minho (UMinho, Portugal)

Doutora em Arquitetura, área Cidade e Território; professora associada de Arquitetura e Urbanismo na Escola de Arquitetura, Arte e Design da Universidade do Minho. Membro Integrado de Investigação no Lab2PT. Foi coordenadora do “O Extraordinário do Ordinário”, ProChild CoLAB (2017-2023). Atualmente, é professora visitante e pesquisadora na SRH University Heidelberg, financiada pelo DAAD.

Manuel Sarmento, Universidade do Minho (UMinho, Portugal)

Doutorado em Estudos da Criança, área de especialização em Estudos Sócio-educativos. Agregação em Sociologia da Infância. Professor Associado com Agregação, aposentado, no Instituto de Educação da Universidade do Minho, Braga, Portugal. Investigador integrado do Centro de Investigação em Estudos da Criança (CIEC-IE). Professor visitante em várias universidades brasileiras e francesas. É membro do Conselho Superior do ProChild CoLAB.

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Published
07-03-2024
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