“There was my house”: the social configuration of children in resettlement process on the northern edge of the city of Curitiba
Abstract
A qualitative research involving visitations to the previous and current neighborhood – a housing estate from the My House, My Life program – over the span of a year. In these conversations, both the children and their parents informed that they relocated due to lawsuits filed by Curitiba’s Popular Housing Company (Cohab), since those areas were in a context of gentrification, namely, real estate appreciation. In their previous neighborhoods, children had already established a solid network of friends and relatives, were cognizant of safe locations with reasonable infrastructure to play. The current neighborhood, geographically removed from the city center and the center of the neighborhood itself, has poor infrastructure and, furthermore, displays the same (or perhaps even greater) issues, mainly related to drug trafficking, bringing concerns to the children, compared with their previous residences. This indicates that the city’s policies only shift these problems to the city’s edges, by making gentrified neighborhoods safer and better equipped, while ignoring the needs of residents, especially children, in the new neighborhood.
Downloads
References
ALBUQUERQUE, A. F. A questão habitacional em Curitiba: o enigma da “cidade- modelo”. 2007. 157 f. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo) – Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.
BONDUKI, N. Origens da habitação social no Brasil: arquitetura moderna, lei do inquilinato e difusão da casa própria. 7. ed. São Paulo: Estação Liberdade, 2017.
CABRAL, U. De 2010 a 2022, população brasileira cresce 6,5% e chega a 203,1 milhões: Censo 2022. [Rio de Janeiro]: Agência IBGE Notícias, 28 jun. 2023. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-noticias/2012-agencia-de-noticias/noticias/37237-de-2010-a-2022-populacao-brasileira-cresce-6-5-e-chega-a-203-1-milhoes. Acesso em: 30 ago. 2023.
CAMPOS, A. Do quilombo à favela: a produção do “espaço criminalizado” no Rio de Janeiro. 2. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2007.
CARVALHO, A. S.; SUGAI, M. I. Vivendo às margens de Curitiba: a segregação socioespacial sob o enfoque das políticas e práticas habitacionais na “cidade modelo”. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM ARQUITETURA E URBANISMO, 3., 2014, São Paulo. Anais… São Paulo: Anparq, 2014. p. 1-17.
ELIAS, N. A sociedade dos indivíduos. Rio de Janeiro: Zahar, 1994.
ELIAS, N. Au-delà de Freud: sociologie, psychologie, psychanalyse. Paris: La Découverte, 2010.
FERREIRA, V. M. R. Tecendo uma cidade modelar: relações entre currículo, educação escolar e projeto da cidade de Curitiba na década de 90. 2008. 261 f. Tese (Doutorado em Educação: História, Política, Sociedade) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.
FERREIRA, V. M. R. Um passo para trás para ver melhor a cidade: uma análise configuracional de crianças em Curitiba. Civitas: Revista de Ciências Sociais, Porto Alegre, v. 23, p. 1-11, 2023.
FERREIRA, V. M. R. The contribution of the theoretical-methodological framework of Norbert Elias to the sociology of childhood: some tensions and research experiences. [S.l.: s.d.]. No prelo.
FERREIRA, V. M. R.; FERNANDES, S. M. Infância e justiça espacial: desigualdades inter e intrabairros no uso da cidade por crianças da rede municipal de ensino de Curitiba. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 39, e 32985, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/39285/39223. Acesso em: 30 ago. 2023.
FERREIRA, V. M. R.; FERREIRA, S. P. Configurações da infância na cidade: desigualdade interbairros e nos usos dos tempos e espaços por crianças curitibanas. Reveduc: Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, SP, v. 14, p. 1-19, 2020.
FERREIRA, V. M. R.; FIORESE, S. “Elas ficam meio injustiçadas”: infância, gênero e desigualdade em bairros de Curitiba. Educação em Foco, Belo Horizonte, v. 24, n. 44, p. 230-258, set./dez. 2021.
FONSECA, A. R. M. Infâncias aqui e lá: configurações sociais de crianças reassentadas na periferia de Curitiba. 188 f. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação: Diversidade, Diferença e Desigualdade) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2019.
GOMES, F. G. Conflito social e welfare state: Estado e desenvolvimento social no Brasil. Revista de Administração Pública, Rio de Janeiro, v. 40, n. 2, p. 201-236, mar./abr. 2006.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Censo Demográfico, 1940. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/index.php/biblioteca-catalogo?id=765&view=detalhes. Acesso em: 30 ago. 2023.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Censo Demográfico, 2000. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/administracao-publica-e-participacao-politica/9663-censo-demografico-2000.html. Acesso em: 30 ago. 2023.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Censo Demográfico, 2010. Disponível em: https://censo2010.ibge.gov.br/resultados.html. Acesso em: 30 ago. 2023.
JACCOUD, L. Racismo e República: o debate sobre o branqueamento e a discriminação racial no Brasil. In: THEODORO, M. (Org.). As políticas públicas e a desigualdade racial no Brasil 120 anos após a abolição. Brasília, DF: Ipea, 2008. p. 45-64.
MARICATO, E. Metrópole, legislação e desigualdade. Estudos Avançados, São Paulo, v. 17, n. 48, p. 151-167, ago. 2003.
MULLER, F. Infância e cidade: Porto Alegre através das lentes das crianças. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 37, n. 1, p. 295-318, jan./abr. 2012. OLIVEIRA, D. Curitiba e o mito da cidade modelo. Curitiba: Editora UFPR, 2000.
ROLNIK, R. Guerra dos lugares: a colonização da terra e da moradia na era das finanças. São Paulo: Boitempo, 2015.
SÁNCHEZ, F. A (in)sustentabilidade das cidades-vitrine. In: ACSELRAD, H. (Org.) A duração das cidades: sustentabilidade e risco nas políticas urbanas. Rio de Janeiro: DP&A, 2001. p. 155-175.
SARMENTO, M. Sociologia da infância: correntes e confluências. In: SARMENTO, M.; GOUVEA, M. C. S. (Org.). Estudos da infância: educação e práticas sociais. Petrópolis: Vozes, 2008. p. 17-39.
SOUZA, E. F. Entre o fogo e o vento: as práticas de batuques e o controle das emoções. Recife: Editora Universitária UFPE, 2005.
SOUZA, N. R. Planejamento urbano em Curitiba: saber técnico, classificação dos citadinos e partilha da cidade. Revista de Sociologia e Política, Curitiba, v. 16, p. 107-122, jun. 2001.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
These are the terms of this Copyright Notice:
- I declare that I permanently forfeit in favor of the National Institute of Educational Studies and Research (INEP) all rights related to:
-
- editing, publication, reproduction, and distribution of the work;
- publication through digital and electronic media;
- translation of the work to any language;
- updating, re-printing, adaptation, and compression of the work;
- uploading of work in the publishing platform of INEP;
- divulging complete or parts of work through the World Wide Web (internet), whether in Brazil or foreign countries;
- authorization of third parties to execute any of the acts mentioned before.
- I explicitly declare that I am solely responsible for the opinions expressed in the work, and its publication does not violate the rights of third parties.
- I declare that the nature of said work is one of pro bono publico and, as such, I forfeit the right to any compensation regarding ownership rights granted.
- I authorize spelling and grammatical review of the manuscript, provided that the content and opinions therein remain unchanged.