“There was my house”: the social configuration of children in resettlement process on the northern edge of the city of Curitiba

  • Avelaine do Rocio Mielniczki Fonseca Universidade Federal do Paraná (UFPR)
  • Valéria Milena Rohrich Ferreira Universidade Federal do Paraná (UFPR)
Keywords: housing estate; children; urban periphery; resettlement; Curitiba.

Abstract

A qualitative research involving visitations to the previous and current neighborhood – a housing estate from the My House, My Life program – over the span of a year. In these conversations, both the children and their parents informed that they relocated due to lawsuits filed by Curitiba’s Popular Housing Company (Cohab), since those areas were in a context of gentrification, namely, real estate appreciation. In their previous neighborhoods, children had already established a solid network of friends and relatives, were cognizant of safe locations with reasonable infrastructure to play. The current neighborhood, geographically removed from the city center and the center of the neighborhood itself, has poor infrastructure and, furthermore, displays the same (or perhaps even greater) issues, mainly related to drug trafficking, bringing concerns to the children, compared with their previous residences. This indicates that the city’s policies only shift these problems to the city’s edges, by making gentrified neighborhoods safer and better equipped, while ignoring the needs of residents, especially children, in the new neighborhood.

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Author Biographies

Avelaine do Rocio Mielniczki Fonseca, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal do Paraná (UFPR), na linha: Diversidade, Diferença e Desigualdade Social na Educação, é pedagoga da rede municipal de ensino de Curitiba. Faz parte do grupo de estudos sobre Território, Educação e Cidade (Teci).

Valéria Milena Rohrich Ferreira , Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Doutora em Educação: História Política e Sociedade pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), com pós- doutorado na Université Lumière Lyon 2, França, no Centre Max Weber (équipe: Modes, Espaces et Processus de Socialisation), é professora titular do Departamento de Planejamento de Administração Escolar (Deplae) e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal do Paraná (UFPR), na linha Diversidade, Diferença e Desigualdade Social em Educação. É coordenadora do grupo de pesquisa Observatório de Culturas e Processos Políticos-Pedagógicos (Occup) e do grupo de estudos sobre Território, Educação e Cidade (Teci).

 

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Published
07-03-2024
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