Internationalization of higher education from the perspective of solidary and horizontal cooperation in the border region between Brazil and Uruguay
Abstract
This study analyzes aspects of the internationalization of higher education in the South-South perspective, from the academic cooperation between two higher education institutions located in the border region between Brazil and Uruguay. Discussions regarding internationalization from the perspective of South-South cooperation are prioritized, depending on local and international public policies, as well as the viewpoints and the organizational culture for internationalization. There is an understanding that such a perspective may be inclined towards a solidary and horizontal cooperation or the commodification of higher education. The theoretical framework includes a literature review on the internationalization of higher education and the aspects of South-South cooperation. It is pointed out that the logic of higher education, based on solidary and horizontal international and regional cooperation, can enhance good academic practices, using “at home” internationalization and curriculum. The implementation of internationalization actions requires a joint effort between countries towards the appreciation of the epistemologies of the South and, notably, the rearticulation of national, regional, and international public policies, as to circumvent historical, cultural, and organizational aspects of higher education institutions located in the border region.
Downloads
References
BEELEN, J. (Ed.). Implementing internationalisation at home. Amsterdam: European Association for International Education, 2007. (Professional Development Series for International Educators, 2).
BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes). PrInt: um grande passo para a internacionalização da pós-graduação. Brasília, DF, 2018. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/assuntos/noticias/print-umgrande-passo-para-a-internacionalizacao-da-pos-graduacao. Acesso em: 14 fev. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Acreditação de cursos no Sistema Arcu-Sul. Brasília, DF, 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/content/article/323-secretarias-112877938/orgaos-vinculados-82187207/13454-acreditacao-de-cursos-no-sistema-arcu-sul. Acesso em: 14 fev. 2023.
CONFERENCIA REGIONAL DE EDUCACIÓN SUPERIOR DE AMÉRICA LATINA Y EL CARIBE (CRES). 3., 2018, Córdoba. Resúmenes ejecutivos. Córdoba: Instituto Internacional de la Unesco para la Educación Superior en América Latina y el Caribe (Iesalc), 2018. Disponível em: https://www.iesalc.unesco.org/2019/07/17/coleccion-cres-2018-conferencia-regional-de-educacion-superior-de-americalatina-y-el-caribe-cordoba-2018-resumenes-ejecutivos/. Acesso em: 16 maio 2023.
DIAS, M. A. R. Cooperação interuniversitária em tempo de globalização uniformizante. In: MOROSINI, M. (Org.). Fórum latino-americano de educação superior. São Carlos: Píxel, 2015. p. 33-66.
DIDRIKSSON, A. Contexto global y regional de la educación superior en América Latina y el Caribe. In: GAZZOLA, A. L.; DIDRIKSSON, A. (Ed.). Tendencias de la educación superior en América Latina y el Caribe. Caracas: Iesalc-Unesco, 2008. p. 21-54.
HUDZIK, J. K.; MCCARTHY, J. S. Leading comprehensive internationalization: strategy and tactics for action. [Washington, DC]: Nafsa, 2012.
KNIGHT, J. Higher education in turmoil: the changing world of internationalization. Rotterdam: Sense Publishers, 2008.
LEASK, B. Internationalizing the curriculum. New York: Routledge, 2015.
LÓPEZ CABANA, S. Cronología e historia de la cooperación sur-sur: un aporte desde Iberoamérica. Montevideo, 2014. Disponible en: https://www.segib.org/wpcontent/uploads/Doc_Crono_SurSur_2014.pdf. Acceso en: 29 mar. 2023.
MENDES, F. Z. Cooperação e integração regional na perspectiva Sul-Sul: contribuições à internacionalização da educação superior. 2019. 238 f. Dissertação (Mestrado em Políticas Públicas e Gestão Educacional) – Centro de Educação, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS, 2019.
MINAYO, M. C. S. Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. In: MINAYO, M. C. S. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 28. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009. p. 9-29
MOROSINI, M. C. Internacionalização na produção de conhecimento em IES brasileiras: cooperação internacional tradicional e cooperação internacional horizontal. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 27, n. 1, p. 93-112, abr. 2011.
MOROSINI, M. C. Qualidade da educação superior e contextos emergentes. Avaliação, Campinas. v. 19, n. 2, p. 385-405, jul. 2014. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/avaliacao/article/view/1941. Acesso em: 20 ago. 2021.
MOROSINI, M. C.; DALLA CORTE, M. G. Internacionalização da educação superior. In: MOROSINI, M. C. (Org.). Enciclopédia Brasileira de Educação Superior (Ebes). Porto Alegre: EDIPUCRS, 2021. v. 1. p. 35-170.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA (UNESCO). Declaração mundial sobre educação superior no século XXI: visão e ação – 1998. Paris, 1998. Disponível em: https://1library.org/document/ydvegpey-declaracao-mundial-sobre-educacao-superior-seculo-visao-acao.html. Acesso em: 14 fev. 2023.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA (UNESCO). Conferência mundial sobre ensino superior 2009: as novas dinâmicas do ensino superior e pesquisas para a mudança e o desenvolvimento social. Paris, 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=4512-conferenciaparis&Itemid=30192. Acesso em: 29 mar. 2023.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA (UNESCO). Educação para a cidadania global: preparando alunos para os desafios do século XXI. Brasília, DF: Unesco, 2015.
ORGANIZACIÓN DE LAS NACIONES UNIDAS PARA LA EDUCACIÓN, LA CIENCIA Y LA CULTURA (UNESCO). Competencias interculturales: marco conceptual y operativo. [Bogotá]: Universidad Nacional de Colombia, 2017.
ORGANIZACIÓN DE LAS NACIONES UNIDAS PARA LA EDUCACIÓN, LA CIENCIA Y LA CULTURA (UNESCO). Convenio regional de reconocimiento de estudios, títulos y diplomas de educación superior en América Latina y el Caribe. 2019. Disponible en: http://portal.unesco.org/es/ev.php-URL_ID=49523&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html. Acceso en: 18 mayo 2021.
QUIJANO, A. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, E. (Org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais: perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: Clacso, 2005. p. 117-142. (Coleção Biblioteca de Ciências Sociais).
QUIJANO, A. Colonialidade do poder e classificação social. In: SANTOS, B. S.; MENESES, M. P. (Org.). Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010. p. 84-130.
SANTOS, B. S.; MENESES, M. P. (Org.). Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010.
TÜNNERMANN BERNHEIM, C. Noventa años de la Reforma Universitaria de Córdoba: 1918-2008. Buenos Aires: Clacso, 2008.
Udelar ver Universidad de la República.
Unesco ver Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.
Unipampa ver Universidade Federal do Pampa.
UNIVERSIDAD DE LA REPÚBLICA (UDELAR). Memoria: 2017. Montevideo: Udelar, 2018.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO PAMPA (Unipampa). Cooperação internacional. [Bagé], 2014. Disponível em: https://sites.unipampa.edu.br/daiinter/conveniosinternacionais. Acesso em: 14 fev. 2023.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO PAMPA (Unipampa). Convênio de estágio internacional nº 69/2015. Convênio que entre si celebram a Fundação Universidade Federal do Pampa e Udelar, visando o desenvolvimento de estágios obrigatórios e não obrigatórios conforme a Lei nº 11.788, de 25 de setembro de 2008. Bagé, 2015. Disponível em: https://sites.unipampa.edu.br/daiinter/files/2019/07/udelar_convenio-de-estagio-internacional-site.pdf. Acesso em: 30 mar. 2023.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO PAMPA (Unipampa). Resolução nº 246, de 27 de junho de 2019. Aprova o Plano de Desenvolvimento Institucional – PDI (2019 – 2023). [Bagé], 2019. Disponível em: https://sites.unipampa.edu.br/consuni/files/2019/07/res--246_2019-pdi-2019-2023.pdf. Acesso em: 15 jul. 2019.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO PAMPA (Unipampa). Acordo de cooperação internacional nº 1/2020. Acordo que entre si celebram a Universidade Federal do Pampa – Unipampa e a Facultad de Ciencias Sociales da Universidad de la República - Udelar no âmbito da pós-graduação em Relações Internacionais, objetivando o mútuo assessoramento na realização de pesquisa, ensino e extensão. Bagé, 2020. Disponível em: https://sites.unipampa.edu.br/daiinter/files/2021/01/convenio_firmado_en_portugues.pdf. Acesso em: 30 mar. 2023.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO PAMPA (Unipampa). Instrução Normativa nº 23, 31 de agosto de 2021. Estabelece os fluxos internos para o trânsito de servidores nas cidades-gêmeas do Rio Grande do Sul, no âmbito da Universidade Federal do Pampa (Unipampa). Bagé, 2021. Disponível em: https://unipampa.edu.br/portal/sites/default/files/documentos/sei_unipampa_-_0605772_-_instrucao_normativa_gr.pdf. Acesso em: 14 fev.2023.
URUGUAY. Ley nº 18.437, de 12 de diciembre de 2008. Ley General de Educación. Montevideo, 2009. Disponible en: https://www.mec.gub.uy/innovaportal/file/431/1/ley_de_educacion_dic2014.pdf. Acceso en: 13 jul. 2019.
YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 4. ed. Porto Alegre: Bookman, 2010.
VIERA-DUARTE, P. Nuevos formatos de convergencias de la educación superior: investigación en ciudades binacionales del cono Sur de América Latina. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, v. 4, n. 2, p. 401-424, maio/ago. 2018.
ZUBOFF, S. A era do capitalismo de vigilância: a luta por um futuro humano na nova fronteira do poder. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2021.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
These are the terms of this Copyright Notice:
- I declare that I permanently forfeit in favor of the National Institute of Educational Studies and Research (INEP) all rights related to:
-
- editing, publication, reproduction, and distribution of the work;
- publication through digital and electronic media;
- translation of the work to any language;
- updating, re-printing, adaptation, and compression of the work;
- uploading of work in the publishing platform of INEP;
- divulging complete or parts of work through the World Wide Web (internet), whether in Brazil or foreign countries;
- authorization of third parties to execute any of the acts mentioned before.
- I explicitly declare that I am solely responsible for the opinions expressed in the work, and its publication does not violate the rights of third parties.
- I declare that the nature of said work is one of pro bono publico and, as such, I forfeit the right to any compensation regarding ownership rights granted.
- I authorize spelling and grammatical review of the manuscript, provided that the content and opinions therein remain unchanged.