Spaces for teacher training from the perspective of degree courses in Natural Sciences or Nature Sciences

  • Ana Júlia Pedreira Universidade de Brasília (UnB)
  • Jeane Cristina Gomes Rotta Universidade de Brasília (UnB)
  • Delano Moody Simões da Silva Faculdade UnB de Planaltina (FUP)
Keywords: supervised internship, teacher training, Pedagogical Residency Program, Pibid

Abstract

This study aimed to analyze how the under graduate courses of Natural Sciences / Nature Sciences (LCN) conceive the formative educational spaces in their supervised internships, in addition to verifying which formative spaces are provided for the implementation of the Program of Scholarships for Teaching Initiation (Pibid) and the Pedagogical Residency Program (PRP). The Course Pedagogical Projects (PPCs), available on the websites of 13 LCN courses, meet the current workload of supervised internships and conceive it as a space in which future teachers can learn about and reflect on their professional practice environment. In five PPCs, the internship offer can take place in educational environments other than the school space. For the analysis of the Pibid and PRP, all Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (Capes) edicts were used. In the case of Pibid and PRP, the school is valued as a training space, but in both, there is an indication of objectives that open up the possibility of seeking alternative spaces to complement the experiences in basic education. Given this, it is necessary to invest in reports of experiences in these spaces in order to build an academic discussion about the role of these spaces in the training of our future teachers.

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Author Biographies

Ana Júlia Pedreira, Universidade de Brasília (UnB)

Doutora em Educação pela Universidade de Brasília (UnB); docente do Núcleo de Educação Científica (NECBio) do Instituto de Biologia da UnB; membro do grupo de pesquisa: Estágio Supervisionado de Ensino e Formação de Professores de Ciências – UnB.

Jeane Cristina Gomes Rotta, Universidade de Brasília (UnB)

Doutora em Ciências, professora associada da Universidade de Brasília (UnB), atua com formação inicial e continuada na formação de professores de Ciências, coordena o projeto de extensão “O Ensino de Ciências
e o Desafio da Aproximação Universidade-Escola” e o Lapec I, laboratório que desenvolve atividades de pesquisa em ensino de Ciências e extensão junto às escolas básicas de Planaltina e região e os licenciandos do curso de Ciências Naturais.

Delano Moody Simões da Silva, Faculdade UnB de Planaltina (FUP)

Doutor em Ecologia pela Universidade de Brasília (UnB), professor do curso de licenciatura em Ciências Naturais da Faculdade UnB de Planaltina (FUP), professor do Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências da UnB (PPGEduC-UnB) e líder do grupo de pesquisa Estágio Supervisionado de Ensino e Formação de Professores de Ciências.

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Published
02-02-2023
Section
Focus - What's the question?