Pibid as a model for dissemination of Science in the metropolitan periphery of São Paulo: the case of the Banca da Ciência Project

  • Ana Paula Moreira Alves Universidade Federal de São Paulo (Unifesp)
  • Emerson Izidoro dos Santos Universidade Federal de São Paulo (Unifesp)
  • Luís Paulo de Carvalho Piassi Universidade de São Paulo (USP)
  • Rui Manoel de Bastos Vieira Universidade Federal de São Paulo (Unifesp)
Keywords: ludic activities, Science Bank, scientific dissemination, Pibid, urban periphery, São Paulo (capital)

Abstract

The articulation between the Institutional Program of Scholarships for Teaching Initiation (Pibid) and the extension project in scientific dissemination Banca da Ciência expanded the concept of teaching, by linking non-formal education and scientific dissemination as spaces for initial teacher training. In addition, plural training processes encouraged the protagonism and autonomy of undergraduates who act as mediators of scientific dissemination in actions, both formal and nonformal, expanding dialogue with teachers who already work in schools. The activities take place in the school space in peripheral neighborhoods of the cities of São Paulo, Guarulhos and Diadema and help the community to trust the university as an institution that is also at its service. There are projects aimed at different audiences: science education for children; activities on everyday science for non-school audiences with the aim of bringing together popular and scientific knowledge; for pre-adolescents in elementary and high school; itinerant actions for different audiences, in different places.

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Author Biographies

Ana Paula Moreira Alves, Universidade Federal de São Paulo (Unifesp)

Mestre em Educação pela Universidade Federal de São Paulo (Unifesp) e doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação pela mesma Universidade, é professora no programa ensino integral da rede Estadual de Educação do Estado de São Paulo. Membro do grupo de pesquisa interinstitucional Interfaces – Núcleos Temáticos de Estudos e Recursos da Fantasia nas Artes, Ciências, Educação e Sociedade.

Emerson Izidoro dos Santos, Universidade Federal de São Paulo (Unifesp)

Doutor em Educação para a Ciência pela Universidade Estadual Paulista (Unesp), é professor adjunto do Departamento de Educação da Universidade Federal de São Paulo (Unifesp) e orientador no programa
de Pós-Graduação em Educação dessa Universidade. É vice-líder do grupo de pesquisa interinstitucional Interfaces – Núcleos Temáticos de Estudos e Recursos da Fantasia nas Artes, Ciências, Educação e Sociedade.

Luís Paulo de Carvalho Piassi, Universidade de São Paulo (USP)

Doutor em Educação, livre docente em Cultura, Arte e Lazer, é professor titular da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo (USP). Coordenador do grupo de pesquisa Interfaces – Núcleos Temáticos de Estudos e Recursos da Fantasia nas Artes, Ciências, Educação e Sociedade e do projeto Banca da Ciência.

Rui Manoel de Bastos Vieira, Universidade Federal de São Paulo (Unifesp)

Doutor em Ensino de Ciências pela Universidade de São Paulo (USP), é professor adjunto do Departamento de Ciências Exatas e da Terra da Universidade Federal de São Paulo (Unifesp) e orientador no programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática dessa Universidade. Membro do grupo de pesquisa interinstitucional Interfaces – Núcleos Temáticos de Estudos e Recursos da Fantasia nas Artes, Ciências, Educação e Sociedade.

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Published
02-02-2023
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