Pibid as a model for dissemination of Science in the metropolitan periphery of São Paulo: the case of the Banca da Ciência Project
Abstract
The articulation between the Institutional Program of Scholarships for Teaching Initiation (Pibid) and the extension project in scientific dissemination Banca da Ciência expanded the concept of teaching, by linking non-formal education and scientific dissemination as spaces for initial teacher training. In addition, plural training processes encouraged the protagonism and autonomy of undergraduates who act as mediators of scientific dissemination in actions, both formal and nonformal, expanding dialogue with teachers who already work in schools. The activities take place in the school space in peripheral neighborhoods of the cities of São Paulo, Guarulhos and Diadema and help the community to trust the university as an institution that is also at its service. There are projects aimed at different audiences: science education for children; activities on everyday science for non-school audiences with the aim of bringing together popular and scientific knowledge; for pre-adolescents in elementary and high school; itinerant actions for different audiences, in different places.
Downloads
References
ALVES, A. P. M.; SILVA, R. T.; PIASSI, L. P. C. A Banca da Ciência nos trilhos: uma proposta de difusão dialógica da ciência nas estações de trem de São Paulo. Tropos: Comunicação, Sociedade e Cultura, Rio Branco, v. 6, n. 2, p. 1-17, dez. 2017.
AMORIM, V.; VERSOLATO, M. S.; IZIDORO, E. Divulgação científica pelo programa Banca da Ciência no contexto da Pedagogia no Campus Guarulhos da Unifesp. Revista do EDICC, Campinas, v. 6, p. 375-385, jun. 2020.
BELLI, G. et al. Alfabetização científica e astronomia na educação infantil: uma exploração lúdica dos conceitos de dia e noite. Revista de Educação, Ciência e Cultura, Canoas, v. 26, n. 2, p. 1-17, maio 2021.
BRASIL. Decreto nº 7.219, de 24 de junho de 2010. Dispõe sobre o Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência – Pibid e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 25 jun. 2010. Seção 1, p. 4.
BRASIL. Ministério da Ciência, Tecnologia e Inovações (MCTI). Centro de Gestão e Estudos Estratégicos (CGEE). Percepção pública da C&T no Brasil – 2019: resumo executivo. Brasília, DF: CGEE, 2019.
CHASSOT, A. Alfabetização científica: uma possibilidade para a inclusão social. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 22, p. 89-100, jan./abr. 2003.
EGUCHI, C. S. Y.; MENDES, D. V.; VIEIRA, R. M. B. Circuito de papel: ensino por investigação no espaço formal e não formal de ensino. Revista do EDICC, Campinas, v. 6, p. 431-441, jun. 2020.
FELÍCIO, H. M. S. O Pibid como “terceiro espaço” de formação inicial de professores. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 14, n. 42, p. 415-434, maio/ago. 2014.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 55. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2017.
GASPAR, A. O ensino informal de ciências: de sua viabilidade e interação com o ensino formal à concepção de um centro de ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 9, n. 2, p. 157-163, ago. 1992.
MINAYO, M. C. S. Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. In: MINAYO, M. C. S. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2001. p. 9-31.
NÓVOA, A. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.
NÓVOA, A. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 47, n. 166, p. 1106-1133, out./dez. 2017.
PIASSI, L. P. C. et al. A Banca da Ciência na comunicação crítica da ciência para o público escolar. Comunicação Pública, [S.l.], v. 13, n. 24, p. 1-20, 2018.
PIASSI, L. P. C. et al. Science stand: a Brazilian activist science & technology outreach initiative. Journal for Activist Science & Technology Education, Toronto, v. 10, n. 1, p. 1-11, July 2019.
REIS, A. C. A. et al. As ciências da natureza no contexto dos anos iniciais emescolas da região leste da grande São Paulo: diálogo entre projetos do Pibid – Pedagogia-Unifesp e Ciências-USP. In: CARVALHO, J. P. F.; SILVA, J. L. B.;
SILVESTRE, M. A. (Org.). Pibid Unifesp em diálogo: trajetórias e indagações sobre práticas de formação inicial de professores. Jundiaí: Paco, 2018. p. 51-72.
SILVA, F. O.; VIEIRA, R. M. B. Um dia de perito: uma proposta de utilização da ciência forense no ensino de ciências. Revista do EDICC, Campinas, v. 6, p. 450-457, jun. 2020.
SOARES, E. D. et al. Ação das professoras supervisoras no Programa Pibid (Subprojeto Ciências da Natureza): propostas de intervenções não formais na educação infantil. In: GALIAN, C. V. A.; ZUFFI, E. M.; PIETRI, E. (Org.). A formação de professores sob novos ângulos: o Pibid na Universidade de São Paulo (2015-2018). São Paulo: Feusp, 2019. p. 189-198.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.
TATI, P.; TATI, L. M. D. O rato. In: PALAVRA CANTADA. Canções curiosas. São Paulo: Palavra Cantada, 1998. 1 CD, faixa 5.
VERSOLATO, M. S.; ALVES, A. P. M.; IZIDORO, E. Ciência na prisão: educação não formal e a formação inicial docente no contexto prisional. Dialogia, São Paulo, n. 34, p. 122-138, jan./abr. 2020.
VERSOLATO, M. S.; GRACIANO, M.; IZIDORO, E. Divulgação científica e a formação inicial de professores(as): uma experiência no cárcere. Actio: Docência em Ciências, Curitiba, v. 6, n. 2, p. 1-26, maio/ago. 2021.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
These are the terms of this Copyright Notice:
- I declare that I permanently forfeit in favor of the National Institute of Educational Studies and Research (INEP) all rights related to:
-
- editing, publication, reproduction, and distribution of the work;
- publication through digital and electronic media;
- translation of the work to any language;
- updating, re-printing, adaptation, and compression of the work;
- uploading of work in the publishing platform of INEP;
- divulging complete or parts of work through the World Wide Web (internet), whether in Brazil or foreign countries;
- authorization of third parties to execute any of the acts mentioned before.
- I explicitly declare that I am solely responsible for the opinions expressed in the work, and its publication does not violate the rights of third parties.
- I declare that the nature of said work is one of pro bono publico and, as such, I forfeit the right to any compensation regarding ownership rights granted.
- I authorize spelling and grammatical review of the manuscript, provided that the content and opinions therein remain unchanged.