The supervised internship in the Pedagogy course: articulation experiences with Science teaching methodology disciplines

Keywords: supervised internship, theory-practice relationship, initial formation

Abstract

The supervised internship and its place in the curriculum have been fundamental in the teacher training process, linking basic education, the university and their members (teachers and students). A qualitative research of the case study type was carried out with the objective of discussing conceptions, practices, knowledges and attributions of the supervised internship as a space for curricular articulation and the relationship between theory and practice in the initial training of teachers. Of the 16 interviews carried out with teachers in initial training and in service, 4 of subjects in initial training were selected, in which it was evident that the internship is, simultaneously, a point of reference, convergence and articulation between theory and practice. Therefore, inserted in the spaces of practice, teachers in training are confronted with questions – how to do it, what to do, how to conduct it – which must be debated in the field of the most diverse disciplines in the degrees, allowing the methodologies to be reflective practices on the classroom context and not dissociated from theoretical discussions about teaching.

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Author Biographies

Viviane Briccia, Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)

Doutora em Educação, é professora titular do Departamento de Ciências de Educação (DCIE) da Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC), em Ilhéus, estado da Bahia, membro permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) dessa Universidade, e líder do Grupo de Pesquisa em Alfabetização Científica (Grupac).

Joelson Alves Onofre, Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)

Mestre em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA) e doutorando em Educação na Universidade Federal de Ouro Preto (Ufop), é professor assistente do Departamento de Ciências da Educação (DCIE) da Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC), em Ilhéus, estado da Bahia.

Maria Victoria Urrego Marmolejo, Colegio Hispanoamericano, Colombia

Mestre em Educação em Ciências pela Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC), professora e chefe do departamento de Ciências Naturais do Colegio Hispanoamericano, em Cali, Valle del Cauca, Colombia.

Rosenaide Reis Ramos, Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), é professora titular do Departamento de Ciências da Educação (DCIE) da Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC), em Ilhéus, estado da Bahia.

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Published
02-02-2023
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