The supervised internship in the Pedagogy course: articulation experiences with Science teaching methodology disciplines
Abstract
The supervised internship and its place in the curriculum have been fundamental in the teacher training process, linking basic education, the university and their members (teachers and students). A qualitative research of the case study type was carried out with the objective of discussing conceptions, practices, knowledges and attributions of the supervised internship as a space for curricular articulation and the relationship between theory and practice in the initial training of teachers. Of the 16 interviews carried out with teachers in initial training and in service, 4 of subjects in initial training were selected, in which it was evident that the internship is, simultaneously, a point of reference, convergence and articulation between theory and practice. Therefore, inserted in the spaces of practice, teachers in training are confronted with questions – how to do it, what to do, how to conduct it – which must be debated in the field of the most diverse disciplines in the degrees, allowing the methodologies to be reflective practices on the classroom context and not dissociated from theoretical discussions about teaching.
Downloads
References
ABREU, F. O estágio curricular supervisionado como possibilidade de pesquisa na formação de educadores. In: D’ÁVILA, C. M.; MELO, R. (Org.). O estágio curricular supervisionado na formação de professores e pedagogos: entre a realidade e o devir. Curitiba: CRV, 2014. p. 31-40.
ASSAI, N. D. S.; BROIETTI, F. C. D.; ARRUDA, S. M. O estágio supervisionado na formação inicial de professores: estado da arte das pesquisas nacionais na área de Ensino de Ciências. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 34, p. 1-44, e 203517, 2018.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação (CNE). Conselho Pleno (CP). Resolução nº 2, de 01 de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 02 jul. 2015. Seção 1, p. 8-12.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação (CNE). Conselho Pleno (CP). Resolução nº 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Diário Oficial da União, Brasília, DF, 15 abr. 2020. Seção 1, p. 46-49.
BRICCIA, V.; CARVALHO, A. M. P. Competências e formação de docentes dos anos iniciais para a educação científica. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 18, n. 1, p. 1-22, jan./abr. 2016.
CAMPOS, N. F.; SCARPA, D. L. Que desafios e possibilidades expressam os licenciandos que começam a aprender sobre ensino de ciências por investigação? Tensões entre visões de ensino centradas no professor e no estudante. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 18, n. 2, p. 727-759, ago. 2018.
CARVALHO, A. M. P. Uma metodologia de pesquisa para estudar os processos de ensino e aprendizagem em salas de aula. In: SANTOS, F. M. T.; GRECA, I. M. (Org.). A pesquisa em ensino de ciências no Brasil e suas metodologias. 2. ed. Ijuí: Unijuí, 2011. p. 13-47.
CARVALHO, A. M. P.; GIL-PÉREZ, D. Formação de professores de ciências: tendências e inovações. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
CARVALHO, A. M. P.; GIL-PÉREZ, D. O saber e o saber fazer do professor. In: CASTRO, A. D.; CARVALHO, A. M. P. (Org.). Ensinar a ensinar: didática para a escola fundamental e média. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2006. p. 107-124.
D’ÁVILA, C. M. Implicações do estágio curricular supervisionado sobre a identidade profissional docente. In: D’ÁVILA, C. M.; MELO, R. (Org.). O estágio curricular supervisionado na formação de professores e pedagogos: entre a realidade e o devir. Curitiba: CRV, 2014. p. 17-29.
D’ÁVILA. C. M. A didática nas Diretrizes Curriculares Nacionais e Base Nacional Comum para a formação de professores da Educação Básica: impasses, desafios e resistências. Revista Cocar, Belém, n. 8, p. 86-101, jan./abr. 2020. Edição Especial.
GHEDIN, E.; OLIVEIRA, E. S.; ALMEIDA, W. A. Estágio com pesquisa. São Paulo: Cortez, 2015.
GIL-PÉREZ, D.; CARVALHO, A. M. P. Dificultades para la incorporación a la enseñanza de los hallazgos de la investigación e innovación en didáctica de las ciencias. Educación Química, Ciudad de Mexico, v. 11, n. 2, p. 244-251, abr./jun. 2000.
LIMA, M. S. L. Reflexões sobre o estágio/prática de ensino na formação de professores. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 8, n. 23, p. 195-205, jan./abr. 2008.
LOUCKS-HORSLEY, S. et al. Designing professional development for teachers of science and mathematics. Thousand Oaks, CA: Corwin, 2010.
MARMOLEJO, M. V. U. Teoria-práctica en la formación de profesores de Ciencias, una retroalimentación entre Brasil y Colombia. 2019. 165 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências) – Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus, 2019.
MORAES, D. R. S.; BORSSOI, B. L. Estágio curricular como eixo articulador nos cursos de formação inicial e continuada de professores(as): docência como base. Laplage em Revista, Sorocaba, v. 5, n. 1, p.71-84, jan./abr. 2019.
NÓVOA, A. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 47, n. 166, p. 1106-1133, out./dez. 2017.
PIMENTA, S. G. Professor reflexivo: construindo uma crítica. In: PIMENTA, S. G.; GHEDIN, E. (Org.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. São Paulo: Cortez, 2002. p. 17-52.
PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2017.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
These are the terms of this Copyright Notice:
- I declare that I permanently forfeit in favor of the National Institute of Educational Studies and Research (INEP) all rights related to:
-
- editing, publication, reproduction, and distribution of the work;
- publication through digital and electronic media;
- translation of the work to any language;
- updating, re-printing, adaptation, and compression of the work;
- uploading of work in the publishing platform of INEP;
- divulging complete or parts of work through the World Wide Web (internet), whether in Brazil or foreign countries;
- authorization of third parties to execute any of the acts mentioned before.
- I explicitly declare that I am solely responsible for the opinions expressed in the work, and its publication does not violate the rights of third parties.
- I declare that the nature of said work is one of pro bono publico and, as such, I forfeit the right to any compensation regarding ownership rights granted.
- I authorize spelling and grammatical review of the manuscript, provided that the content and opinions therein remain unchanged.