Teaching training at the Federal University of Rio de Janeiro: experiences with the supervised teaching practice internship

  • Maria Margarida Pereira de Lima Gomes Univesidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
  • Ana Maria Ferreira da Costa Monteiro Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) https://orcid.org/0000-0002-8114-3198
  • Warley da Costa Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
Keywords: supervised internship, teacher training, graduation; teaching, practice

Abstract

Based on teacher training studies, the supervised teaching practice internship required for undergraduate degrees in Biological Sciences and History at the Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ) is analyzed. In the conversation circle, the narratives of the former graduates express, in various ways, the strategic place of the internship in their initial training, highlighting three aspects: a) the interaction with teachers promotes insertion in the profession; b) activities and teaching materials are producers of formative processes; c) the experience of immersion in school culture makes it possible to understand teaching from an inclusive and democratic perspective. It is concluded that the internship, by valuing “teaching knowledge”, enables future teachers to assume with creativity, criticality and autonomy the curricular decisions of the professional routine.

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Author Biographies

Maria Margarida Pereira de Lima Gomes, Univesidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Doutora em Educação pela Universidade Federal Fluminense (UFF), com pós-doutorado na Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), é professora associada da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (FE/UFRJ), onde também atua no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE), no Mestrado Profissional em Ensino de Biologia (ProfBio), no Projeto Fundão Biologia e no Laboratório do Núcleo de Estudos de Currículo (NEC), no qual coordena o Grupo de Estudos Currículos Escolares, Ensino de Ciências e Materiais Didáticos (GECEEC/UFRJ).

Ana Maria Ferreira da Costa Monteiro, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio), com pós-doutorado na Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), é professora aposentada da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (FE/UFRJ). Atua no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) e no Programa de Pós-Graduação em Ensino de História (ProfHistória) dessa instituição. Coordena o Grupo de Estudos e Pesquisas em Ensino de História e Formação de professores (GEHPROF/UFRJ/Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico – CNPq). É pesquisadora do Laboratório de Estudos e Pesquisas em Ensino de História (Lepeh/UFRJ), do Laboratório do Núcleo de Estudos de Currículo (NEC/UFRJ) e do Grupo de Pesquisa Interinstitucional Oficinas de Histórias.

Warley da Costa, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), é professora aposentada da Faculdade de Educação dessa instituição e professora colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Ensino de História (ProfHistória). Participa do Grupo de Pesquisa Interinstitucional Oficinas de Histórias, do Laboratório de Estudos e Pesquisas em Ensino de História (Lepeh) e do Núcleo de Estudos de Currículo (NEC), e também coordena o Grupo de Estudos Currículo, Cultura: Identidade/Diferença (GECCID) nessa universidade.

References

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Published
02-02-2023
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