Training to educate in a time of neoconservatism: a look at the Science and Biology teacher training

  • Adrian Henriques Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio)
  • Pedro Pinheiro Teixeira Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio)
  • Luís Fernando Marques Dorvillé Universidade do Estado do Rio de Janeiro (Uerj)
  • Francine Lopes Pinhão Universidade do Estado do Rio de Janeiro (Uerj)
Keywords: conservatism, gender, religion, teaching of evolution, teacher training

Abstract

Over the last decade, Brazil has seen the growth of movements and organizations advocating for traditional religious family values articulated to neoliberal demands, which has been called New Brazilian Conservatism. This theoretical-reflective essay aims to analyze the relations between the advance of this New Brazilian Conservatism and the subjects of Science and Biology, more specifically during the teacher training in this area. Thus, it discusses the characteristics of the New Brazilian Conservatism through a dialogue with research literature of the area. Then, it reflects on the teaching of evolution, arguing that strategies based on a critical realism perspective and on pedagogies that value conflict can benefit the defense of scientific knowledge against creationist attacks of these movements. Subsequently, it discusses the limits of reducing human sexuality and gender to a biological dimension, emphasizing the importance of dialoguing with feminist approaches to oppose conservative demands. It concludes that these approaches, though they operate in the tension between personal beliefs and scientific knowledge, do not necessarily demand the foregoing of the former over the latter.

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Author Biographies

Adrian Henriques, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio)

Doutora em Educação pela PUC-Rio. Durante o doutorado, foi bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes) – Brasil – Código de Financiamento 001.

Pedro Pinheiro Teixeira, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio)

Doutor em Ciências Humanas: Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio), é professor adjunto do departamento de Educação da PUC-Rio e coordenador do Diversias: Grupo de Estudos em Diversidade, Educação e Controvérsias (PUC-Rio).

Luís Fernando Marques Dorvillé, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (Uerj)

Doutor em Educação pela Universidade Federal Fluminense (UFF), é professor associado da Faculdade de Formação de Professores da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (FFP/Uerj).

Francine Lopes Pinhão, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (Uerj)

Doutora em Educação em Ciências e Saúde pelo Instituto Nutes de Educação em Ciências e Saúde da Universidade Federal do Rio de Janeiro (Nutes/UFRJ), é professora adjunta da Faculdade de Formação de
Professores da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (FFP/Uerj). Atualmente, é vice-líder do Grupo de Leituras e Investigações sobre Questões de Ensino de Ciências e Sociedade – Liquens (FFP/UERJ) e membro do grupo de pesquisa Discursos na/da Educação em Ciências (Nutes/UFRJ).

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Published
21-09-2022
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