University and higher education in retrospect
Abstract
From 1981 to 2021, the higher education scenario appears in 13 editions of Em Aberto. Through the analysis of the texts, different themes inserted in historical and political contexts connected with the educational field are perceived, which were arranged as follows: 1) public policies and higher education; 2) curriculum and higher education; 3) distance education in universities; 4) university teaching; and 5) innovation and higher education. Results show that, in its 40 years, the journal is an important space for the confrontation of ideas, which makes it a substantial reference for the study of educational dilemmas and challenges faced in the reality of higher education. Respecting placement in time, it is recognized the importance of setting a prospect of themes that can be expanded, such as: assessment, blended learning, distance education, competency-based curriculum, inclusive education, accreditation of notorious knowledge, extension curricularization, and innovation in higher education.
Downloads
References
ANDRADE, R. M. M.; MOROSINI, M. C.; LOPES, D. O. A extensão universitária na perspectiva da universidade do encontro. Em Aberto, Brasília, DF, v. 32, n. 106, p. 117-131, set./dez. 2019. Seção Pontos de Vista.
BACK, E. O ciclo básico na Universidade Federal do Paraná. Em Aberto, Brasília, DF, v. 1, n. 2, p. 11-15, jan. 1982. Seção Pontos de Vista.
BEHRENS, M. A. Formação pedagógica on-line: caminhos para a qualificação da docência universitária. Em Aberto, Brasília, DF, v. 23, n. 84, p. 47-66, nov. 2010. Seção Pontos de Vista.
BELLONI, I. Educação superior pública: um compromisso com a ciência e a justiça social. Em Aberto, Brasília, DF, v. 5, n. 30, p. 29-31, abr./jun. 1986. Seção Pontos de Vista.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação (CNE). Câmara de Educação Superior (CES). Parecer nº 608, de 3 de outubro de 2018. Diretrizes para as Políticas de Extensão da Educação Superior Brasileira. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 17 dez. 2018. Seção 1, p. 34.
CORBUCCI, P. R. Financiamento e gastos das instituições federais de ensino superior no período 1995-1998. Em Aberto, Brasília, DF, v. 18, n. 74, p. 81-91, dez. 2001. Seção Pontos de Vista.
CUNHA, L. A. A universidade brasileira nos anos oitenta: sintomas de regressão institucional. Em Aberto, Brasília, DF, v. 8, n. 43, p. 3-9, jul./set. 1989. Seção Enfoque.
CURY, C. R. J. A pós-graduação e a nova Lei de Diretrizes e Bases. Em Aberto, Brasília, DF, v. 7, n. 38, p. 57-59, abr./jun. 1988. Seção Pontos de Vista.
D’AMBROSIO, U. A educação matemática e o estado do mundo: desafios. Em Aberto, Brasília, DF, v. 27, n. 91, p. 157-169, jan./jun. 2014. Seção Pontos de Vista.
DEMO, P. Educação e Constituinte. Em Aberto, Brasília, DF, v. 5, n. 30, p. 1-8, abr./jun. 1986. Seção Enfoque.
EM ABERTO. Brasília, DF: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 1981- . Todos os números disponíveis em: http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto. Acesso em: 24 mar. 2022.
FÁVERO, M. L. A. Ensino superior, universidade e a nova LDB: encaminhamento de questões. Em Aberto, Brasília, DF, v. 7, n. 38, p. 45-50, abr./jun. 1988. Seção Pontos de Vista.
FERNANDES, S. R. S.; HOEPERS, I. S.; ALBUQUERQUE, M. H. Educação, formação profissional e sustentabilidade: articulação do ensino com a pesquisa. Em Aberto, Brasília, DF, v. 27, n. 91, p. 70-89, jan./jun. 2014. Seção Pontos de Vista.
GARDENAL, L.; PAIXÃO, A. L. Ciclo básico na universidade brasileira: temas e problemas principais. Em Aberto, Brasília, DF, v. 1, n. 2, p. 1-4, jan. 1982. Seção Enfoque.
KOLIVER, C. Educação ambiental e sustentabilidade nos currículos dos cursos superiores dos institutos federais. Em Aberto, Brasília, DF, v. 27, n. 91, p. 43-58, jan./jun. 2014. Seção Pontos de Vista.
LAPA, A.; PRETTO, N. L. Educação a distância e precarização do trabalho docente. Em Aberto, Brasília, DF, v. 23, n. 84, p. 79-97, nov. 2010. Seção Pontos de Vista.
LIMA, E. G. S.; LEITE, D. B. C. Inovação nas práticas da educação superior: as vozes de docentes-pesquisadores. Em Aberto, Brasília, DF, v. 32, n. 106, p. 59-78, set./dez. 2019. Seção Pontos de Vista.
LODEIRO ENJO, L. El Procedimiento CG-CEA como estrategia innovadora que fusiona la formación de los docentes y el diseño curricular por competencias en instituciones de educación superior. Em Aberto, Brasília, DF, v. 32, n. 106, p. 133-148, set./dez. 2019. Seção Pontos de Vista.
MACEDO, H. C. M. A universidade num país periférico. Em Aberto, Brasília, DF, v. 8, n. 43, p. 19-23, jul./set. 1989. Seção Pontos de Vista.
MARTINS, E. B. C.; ALMEIDA, N. L. T. A expansão desigual das ofertas educacionais no Brasil no século 21. Em Aberto, Brasília, DF, v. 30, n. 99, p. 129-143, maio/ago. 2017. Seção Pontos de Vista.
MASETTO, M. T.; GAETA, C. Trajetória da pedagogia universitária e formação de professores para o ensino superior no Brasil. Em Aberto, Brasília, DF, v. 32, n. 106, p. 45-57, set./dez. 2019. Seção Pontos de Vista.
MAUÉS, O. C.; SOUZA, M. B. Precarização do trabalho docente da educação superior e os impactos na formação. Em Aberto, Brasília, DF, v. 29, n. 97, p. 73-87, set./dez. 2016. Seção Pontos de Vista.
MENESES, M. P. Diálogos de saberes, debates de poderes: possibilidades metodológicas de ampliar diálogos no Sul global. Em Aberto, Brasília, DF, v. 27, n. 91, p. 90-110, jan./jun. 2014. Seção Pontos de Vista.
MIRANDA, G. V. A educação de 3º grau na nova Lei de Diretrizes e Bases da Educação. Em Aberto, Brasília, DF, v. 7, n. 38, p. 51-55, abr./jun. 1988. Seção Pontos de Vista.
NEVES, C. E. B.; MOROSINI, M. C. Cooperação universitária no Mercosul. Em Aberto, Brasília, DF, v. 15, n. 68, p. 16-35, out./dez. 1995. Seção Artigos.
RIBEIRO, S. C. A universidade pública: autonomia, soberania ou outros bichos. Em Aberto, Brasília, DF, v. 8, n. 43, p. 29-32, jul./set. 1989. Seção Pontos de Vista.
SARAIVA, T. Educação a distância no Brasil: lições da história. Em Aberto, Brasília, DF, v. 16, n. 70, p. 17-27, abr./jun. 1996. Seção Pontos de Vista.
SCHENKEL, C. A.; CUNHA, A. M. O. Do multidisciplinar ao transdisciplinar: a formação em Gestão Ambiental em discussão. Em Aberto, Brasília, DF, v. 27, n. 91, p. 59-69, jan./jun. 2014. Seção Pontos de Vista.
SOUSA, M. R. 1º ciclo: signo do conflito entre a concepção liberal e a funcional de currículo na UFC. Em Aberto, Brasília, DF, v. 1, n. 2, p. 5-10, jan. 1982. Seção Pontos de Vista.
SOUZA, P. R. Os riscos do corporativismo na educação. Em Aberto, Brasília, DF, v. 8, n. 43, p. 25-28, jul./set. 1989. Seção Pontos de Vista.
SPÓSITO, M. P. O curso superior noturno: nada de novo na Nova República. Em Aberto, Brasília, DF, v. 5, n. 30, p. 33-36, abr./jun. 1986. Seção Pontos de Vista.
TARDIF, M. Questões sobre a docência universitária no Canadá. [Entrevistado por Silvia Maria Nóbrega-Therrien]. Em Aberto, Brasília, DF, v. 29, n. 97, p. 133-140, set./dez. 2016. Seção Espaço Aberto.
THERRIEN, J.; DIAS, A. M. I.; LEITINHO, M. C. Docência universitária. Em Aberto, Brasília, DF, v. 29, n. 97, p. 21-32, set./dez. 2016. Seção Enfoque.
VELLOSO, J. Educação e Constituinte: quatro questões do financiamento do ensino. Em Aberto, Brasília, DF, v. 5, n. 30, p. 41-52, abr./jun. 1986. Seção Pontos de Vista.
VIANA, C. M. Q. Q.; MACHADO, L. C. Desenvolvimento profissional docente e intensificação do trabalho: viver ou sobreviver? Em Aberto, Brasília, DF, v. 29, n. 97, p. 47-60, set./dez. 2016. Seção Pontos de Vista.
VIEIRA, H. P.; BRAGA, M. M. S. C. Contribuições da pedagogia freireana para a formação de professores no Brasil. Em Aberto, Brasília, DF, v. 29, n. 97, p. 151-156, set./dez. 2016. Seção Resenhas.
WAGNER, F.; CUNHA, M. I. Oito assertivas de inovação pedagógica na educação superior. Em Aberto, Brasília, DF, v. 32, n. 106, p. 27-41, set./dez. 2019. Seção Enfoque.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
These are the terms of this Copyright Notice:
- I declare that I permanently forfeit in favor of the National Institute of Educational Studies and Research (INEP) all rights related to:
-
- editing, publication, reproduction, and distribution of the work;
- publication through digital and electronic media;
- translation of the work to any language;
- updating, re-printing, adaptation, and compression of the work;
- uploading of work in the publishing platform of INEP;
- divulging complete or parts of work through the World Wide Web (internet), whether in Brazil or foreign countries;
- authorization of third parties to execute any of the acts mentioned before.
- I explicitly declare that I am solely responsible for the opinions expressed in the work, and its publication does not violate the rights of third parties.
- I declare that the nature of said work is one of pro bono publico and, as such, I forfeit the right to any compensation regarding ownership rights granted.
- I authorize spelling and grammatical review of the manuscript, provided that the content and opinions therein remain unchanged.