University and higher education in retrospect

  • Flávia Wagner Universidade do Sul de Santa Catarina (Unisul)
  • Maria Isabel da Cunha Universidade Federal de Pelotas (UFPel)
Keywords: higher education, public policy, scientific production

Abstract

From 1981 to 2021, the higher education scenario appears in 13 editions of Em Aberto. Through the analysis of the texts, different themes inserted in historical and political contexts connected with the educational field are perceived, which were arranged as follows: 1) public policies and higher education; 2) curriculum and higher education; 3) distance education in universities; 4) university teaching; and 5) innovation and higher education. Results show that, in its 40 years, the journal is an important space for the confrontation of ideas, which makes it a substantial reference for the study of educational dilemmas and challenges faced in the reality of higher education. Respecting placement in time, it is recognized the importance of setting a prospect of themes that can be expanded, such as: assessment, blended learning, distance education, competency-based curriculum, inclusive education, accreditation of notorious knowledge, extension curricularization, and innovation in higher education.

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Author Biographies

Flávia Wagner, Universidade do Sul de Santa Catarina (Unisul)

Doutora em Educação pela Universidade de Lisboa com diploma revalidado pela Universidade de São Paulo (USP), é assessora pedagógica e docente nos cursos de graduação da Universidade do Sul de Santa Catarina (Unisul).

Maria Isabel da Cunha, Universidade Federal de Pelotas (UFPel)

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), é docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Pelotas (UFPel) e docente convidada do Programa de Pós-Graduação em Ensino na Saúde da Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA).

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Published
30-05-2022
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