Teacher education in the Em Aberto scientific journal from 1981 to 2020
Abstract
This is a review article based on a bibliographic research conducted on Em Aberto’s digital collection comprising of works published from 1981 to 2020. Eight issues were published on the theme Teacher Education, in which there are 45 articles. On issues related with other themes, 44 articles approaching Teacher Education were found, making a total of 89 texts. The analysis process revealed three approaches trends: teacher education, identity, and professionalization; teacher education policies; and teacher education in/for diverse environments. Among the articles, a change in nomenclature stands out: what was then called development of human resources for education is later called teaching professionals education or
simply teacher education. The texts form a sample of what has been debated on professional training, interfacing with matters like career, remuneration, and teachers’ political engagement. All of which highlights the development of the teacher education field over the last 40 years.
Downloads
References
ALVES, R. O preparo do educador. Em Aberto, Brasília, DF, v. 1, n. 8, p. 22-30, ago. 1982.
ARAÚJO FILHO, L. S. O professor: formação, carreira/salário e organização política: reflexões por uma organização politicamente competente. Em Aberto, Brasília, v. 6, n. 34, p. 1-10, abr./jun. 1987.
BARBOSA, M. V.; FERNANDES, N. A. M. Políticas públicas para formação de professores e seus impactos na educação básica. Em Aberto, Brasília, DF, v. 30, n. 98, p. 15-20, jan./abr. 2017a. Seção Apresentação.
BARBOSA, M. V.; FERNANDES, N. A. M. Políticas públicas para formação de professores: Pibid, mestrados profissionais e Pnem. Em Aberto, Brasília, DF, v. 30, n. 98, p. 23-39, jan./abr. 2017b. Seção Enfoque.
BRANDÃO, C. R. Os professores leigos. Em Aberto, Brasília, DF, v. 5, n. 32, p. 13-15, out./dez. 1986.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Anísio Teixeira (Inep). Síntese do Seminário sobre Formação do Professor Leigo. Recife, 1985. mimeo.
CALAZANS, M. J. C. A escola na integração sociedade civil/Estado: um fórum para encaminhamento das lutas dos professores. Em Aberto, Brasília, DF, v. 6, n. 34, p. 17-24, abr./jun. 1987.
CARVALHO, A. M. P. Reformas nas licenciaturas: a necessidade de uma mudança de paradigma mais do que de mudança curricular. Em Aberto, Brasília, DF, v. 12, n. 54, p. 51-63, abr./jun. 1992.
CANDAU, V. M. F. A formação de educadores: uma perspectiva multidimensional. Em Aberto, Brasília, DF, v. 1, n. 8, p. 19-21, ago. 1982.
DEMO, P. Formação de formadores básicos. Em Aberto, Brasília, DF, v. 12, n. 54, p. 23-42, abr./jun. 1992.
EM ABERTO. Brasília, DF: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 1981- . Todos os números disponíveis em: http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto. Acesso em: 30 dez. 2021.
FREITAS, L. C. Em direção a uma política para a formação de professores. Em Aberto, Brasília, DF, v. 12, n. 54, p. 3-22, abr./jun. 1992.
GADOTTI, M. A questão da educação e a formação do educador: aprendendo com a minha própria história. Em Aberto, Brasília, DF, v. 6, n. 34, p. 25-39, abr./jun. 1987.
GADOTTI, M. Elementos para a crítica da questão da especificidade da educação. Em Aberto, Brasília, DF, v. 3, n. 22, p. 21-30, jul./ago. 1984.
GATTI, B. A. Sobre a formação de professores para o 1º e 2º graus. Em Aberto, Brasília, DF, v. 6, n. 34, p. 11-15, abr./jun. 1987.
GRUPIONI, L. D. B. Apresentação. Em Aberto, Brasília, DF, v. 20, n. 76, p. 7-11, fev. 2003.
HAIDAR, M. L. M. Natureza e especificidade da educação: subsídio para a reformulação dos cursos de preparação de recursos humanos para a educação. Em Aberto, Brasília, DF, v. 3, n. 22, p. 15-20, jul./ago. 1984.
INEP discute natureza e especificidade da educação. Em Aberto, Brasília, DF, v. 3, n. 22, jul./ago. 1984. Seção Painel, quarta capa. Disponível em: http://http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/1895/1634. Acesso em: 30 dez. 2021.
MARQUES, M. O. A reconstrução dos cursos de formação do profissional da educação. Em Aberto, Brasília, DF, v. 12, n. 54, p. 43-63, abr./jun. 1992.
MELLO, G. N.; MAIA, E. M.; BRITTO, V. M. V. As atuais condições de formação do professor de 1º grau: algumas reflexões e hipóteses de investigação. Em Aberto, Brasília, DF, v. 1, n. 8, p. 1-11, ago. 1982.
PICANÇO, I. S. Alguns elementos para discussão sobre o professor leigo no ensino brasileiro. Em Aberto, Brasília, v. 5, n. 32, p. 9-12, out./dez. 1986.
RIBEIRO, M. Formação unificada do profissional de ensino: uma proposta da Faculdade de Educação da Universidade do Amazonas. Em Aberto, Brasília, v. 12, n. 54, p. 65-73, abr./jun. 1992.
SAVIANI, D. Uma estratégia para a reformulação dos cursos de pedagogia e licenciatura: formar o especialista e o professor no educador. Em Aberto, Brasília, v. 1, n. 8, p. 13-17, ago. 1982.
SILVA, J. I. A natureza e a especificidade da educação: subsídios para uma reflexão sobre a formação do educador. Em Aberto, Brasília, v. 3, n. 22, p. 7-13, jul./ago. 1984.
SOMMER, L. H. Apresentação. Em Aberto, Brasília, v. 23, n. 84, p. 11-14, nov. 2010.
STAHL, M. M. Reflexões sobre a formação do professor leigo. Em Aberto, Brasília, v. 5, n. 32, p. 17-25, out./dez. 1986.
WARDE, M. J. O professor leigo. Até quando? Em Aberto, Brasília, v. 5, n. 32, p. 1-8, out./dez. 1986.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
These are the terms of this Copyright Notice:
- I declare that I permanently forfeit in favor of the National Institute of Educational Studies and Research (INEP) all rights related to:
-
- editing, publication, reproduction, and distribution of the work;
- publication through digital and electronic media;
- translation of the work to any language;
- updating, re-printing, adaptation, and compression of the work;
- uploading of work in the publishing platform of INEP;
- divulging complete or parts of work through the World Wide Web (internet), whether in Brazil or foreign countries;
- authorization of third parties to execute any of the acts mentioned before.
- I explicitly declare that I am solely responsible for the opinions expressed in the work, and its publication does not violate the rights of third parties.
- I declare that the nature of said work is one of pro bono publico and, as such, I forfeit the right to any compensation regarding ownership rights granted.
- I authorize spelling and grammatical review of the manuscript, provided that the content and opinions therein remain unchanged.