Enem and the discourse of opportunity as a salvationist rhetoric of education

  • Simone Gonçalves da Silva Universidade Federal de Pelotas (UFPel)
  • Álvaro Moreira Hypolito Universidade Federal de Pelotas (UFPel)
Keywords: communication and education; discourses; Enem; governmentality

Abstract

Based on Foucauldian concepts, such as discourse and governmentality, this article analyzes official government videos about the National High School Exam (Enem) evaluation policy, there presented as a way to regulate life in society, as a fabrication of the being and existing in the world. The research corpus is composed of ten videos from 2009 and on. The research intended to identify how these discourses on Enem constitute governmentality strategies, define rules of conduct control and produce ways of subjectivation. It highlights analyzes that identify Enem as a neoliberal governmentality, supported by a series of discourses and discursive practices put in motion by media. In addition, the text indicates a discourse about the subjects through the idea of “opportunity”, which is in the order of neoliberal discourse, as a salvationist and entrepreneurial discourse in education.

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Author Biographies

Simone Gonçalves da Silva, Universidade Federal de Pelotas (UFPel)

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel) e também professora adjunta do Programa de Pós-Graduação em Educação dessa Universidade. Integra o Grupo de Pesquisa em Gestão, Currículo e Políticas Educativas vinculado ao Centro de Estudos em Políticas Educativas (CEPE) da FAE/UFPel.

silva.simone@ufpel.edu.br

Álvaro Moreira Hypolito, Universidade Federal de Pelotas (UFPel)

Doutor em Educação pela Universidade de Wisconsin (UW), é professor titular do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Coordenador do Centro de Estudo em Políticas Educativas (CEPE); Bolsista do CNPq 1D.

hypolito@ufpel.edu.br

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Published
30-12-2021
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