Enem and the discourse of opportunity as a salvationist rhetoric of education
Abstract
Based on Foucauldian concepts, such as discourse and governmentality, this article analyzes official government videos about the National High School Exam (Enem) evaluation policy, there presented as a way to regulate life in society, as a fabrication of the being and existing in the world. The research corpus is composed of ten videos from 2009 and on. The research intended to identify how these discourses on Enem constitute governmentality strategies, define rules of conduct control and produce ways of subjectivation. It highlights analyzes that identify Enem as a neoliberal governmentality, supported by a series of discourses and discursive practices put in motion by media. In addition, the text indicates a discourse about the subjects through the idea of “opportunity”, which is in the order of neoliberal discourse, as a salvationist and entrepreneurial discourse in education.
Downloads
References
BALL, S. J. Aprendizagem ao longo da vida, subjetividade e a sociedade totalmente pedagogizada. Educação, Porto Alegre, v. 36, n. 2, p. 144-155, maio/ ago. 2013a.
BALL, S. J. Novos Estados, nova governança e nova política educacional. In: APPLE, M. W.; BALL, S. J.; GANDIN, L. A. (Org.). Sociologia da educação: análise internacional. Porto Alegre: Penso, 2013b. p. 177-189.
BALL, S. J. Educação Global S.A.: novas redes políticas e o imaginário neoliberal. Tradução de Janete Bridon. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2014.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Portaria nº 109, de 27 de maio de 2009. Estabelece a sistemática para a realização do Exame Nacional do Ensino Médio no exercício de 2009 (Enem/2009) como procedimento de avaliação do desempenho escolar e acadêmico dos participantes. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 28 maio 2009. Seção 1, p. 56.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Portaria nº 438, de 28 de maio de 1998. Institui o Exame Nacional do Ensino Médio – Enem. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 1 jun. 1998. Seção 1, p. 5.
ELLSWORTH, E. Modos de endereçamento: uma coisa de cinema; uma coisa de educação também. In: SILVA, T. T. (Org.). Nunca fomos humanos: nos rastros do sujeito. Belo Horizonte: Autêntica, 2001. p. 7-76.
FOUCAULT, M. O sujeito e o poder. In: DREYFUS, H. L.; RABINOW, P. Michel Foucault: uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995. p. 231-249.
FOUCAULT, M. O nascimento da biopolítica. São Paulo: Martins Fontes, 2008a.
FOUCAULT, M. Segurança, território, população. São Paulo: Martins Fontes, 2008b. (Coleção Tópicos).
FOUCAULT, M. Do governo dos vivos: curso no Collège de France, 1979-1980 (excertos). Organização: Nildo Avelino. 2. ed. Rio de Janeiro: Achiamé, 2011.
GADELHA, S. Biopolítica, governamentalidade e educação: introdução e conexões a partir de Michel Foucault. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
GARCIA, M. M. A. O intelectual educacional e o professor críticos: o pastorado das consciências. Currículo sem Fronteiras, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 53-78, jul./dez. 2002.
NOGUERA-RAMÍREZ, C. E. Pedagogia e governamentalidade: ou Da Modernidade como uma sociedade educativa. Belo Horizonte: Autêntica, 2011. (Estudos Foucaultianos).
SILVA, S. G. Governamentalidade neoliberal, educação e modos de subjetivação: o discurso do Enem. 2018. 218 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2018.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE PELOTAS (UFPel). Centro de Estudos em Políticas Educativas (Cepe). Vídeos da tese Governamentalidade neoliberal, educação e modos de subjetivação: o discurso do Enem. [Pelotas, 2021]. Disponível em: <https://wp.ufpel.edu.br/cepe/publicacoes/videos/>. Acesso em: 4 nov. 2021.
VEIGA-NETO, A. Governo ou governamento. Currículo sem Fronteiras, [S. l.], v. 5, n. 2, p.79-85, jul./dez. 2005.
Copyright (c) 2021 Em Aberto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
These are the terms of this Copyright Notice:
- I declare that I permanently forfeit in favor of the National Institute of Educational Studies and Research (INEP) all rights related to:
-
- editing, publication, reproduction, and distribution of the work;
- publication through digital and electronic media;
- translation of the work to any language;
- updating, re-printing, adaptation, and compression of the work;
- uploading of work in the publishing platform of INEP;
- divulging complete or parts of work through the World Wide Web (internet), whether in Brazil or foreign countries;
- authorization of third parties to execute any of the acts mentioned before.
- I explicitly declare that I am solely responsible for the opinions expressed in the work, and its publication does not violate the rights of third parties.
- I declare that the nature of said work is one of pro bono publico and, as such, I forfeit the right to any compensation regarding ownership rights granted.
- I authorize spelling and grammatical review of the manuscript, provided that the content and opinions therein remain unchanged.