Identifying dimensions in the National High School Examination from the perspective of public school teachers and students
Abstract
The centrality attributed to the National High School Exam (Enem) as a State policy, capable of inducing curriculum design, educational reform and teaching practices has had a significant effect on the organization of school work. This article discusses the role this Exam has based on the perceptions of teachers and students - the main subjects who give materiality to this public policy.The research processes were based on a quantitative and qualitative approach, through data collected from surveys and interviews with public school teachers and students. The research showed that the majority of the research subjects are poorly informed about the nature of the Exam and its derived actions. In addition, the documentary and bibliographic research allowed us to see Enem’s identity variations between external evaluation processes and the seven functions attributed to the Exam.
Downloads
References
AFONSO, A. J. Políticas educativas e avaliação educacional: para uma análise sociológica da reforma educativa em Portugal (1985-1995). Braga, Portugal: Universidade do Minho, 1998.
ALMEIDA, V. S. Políticas de avaliação externa no Ensino Médio: O Enem sob a perspectiva de discentes e docentes da escola pública. 2019. 307 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019.
ARROYO, M. G. Políticas educacionais e desigualdades: à procura de novos significados. Educação & Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, p. 1381-1416, out./dez. 2010.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Portaria nº 109, de 27 de maio de 2009. Estabelece a sistemática para a realização do Exame Nacional do Ensino Médio no exercício de 2009 (Enem/2009). Diário Oficial da União, Brasília, DF, 28 maio 2009. Seção 1, p. 56.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Edital nº 43, de 24 de julho de 2017. Exame Nacional para Certificação de Competência de Jovens e Adultos - Encceja Nacional 2017. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 25 jul. 2017. Seção 3, p. 43.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Mais de 5 milhões de participantes estão confirmados para a edição do exame em 2019. Brasília, DF, 2019. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/artigo/-/asset_publisher/B4AQV9zFY7Bv/content/mais-de-5-milhoes-de-participantes-estao-confirmados-para-a-edicao-do-exame-em-2019/21206. Acesso em: 22 fev. 2020.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Exame Nacional do Ensino Médio (Enem): apresentação. Brasília, DF, 2021. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/enem. Acesso em: 31 maio 2021.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Parâmetros Curriculares Nacionais: ensino médio. Brasília, DF: MEC, 2000.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). MEC afirma que o Ciência sem Fronteiras terá 5 mil bolsistas na pós-graduação. Brasília, DF, 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/ultimas-noticias/212-educacao-superior-1690610854/46981-mec-afirma-que-o-ciencia-sem-fronteiras-tera-5-mil-bolsistas-na-pos-graduacao. Acesso em: 31 maio 2021.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). 65% dos inscritos no Enem já concluíram o ensino médio em anos anteriores. Brasília, DF, 2020. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/pronatec/oferta-voluntaria/418-noticias/enem-946573306/90701-65-dos-inscritos-no-enem-ja-concluiram-o-ensino-medio-em-anos-anteriores. Acesso em: 28 fev. 2021.
DAYRELL, J. A escola “faz” as juventudes? Reflexões em torno da socialização juvenil. Educação & Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100, p. 1105-1128, out. 2007.
DAYRELL, J. T.; CARRANO, P. C. R.; MAIA, C. L. (Org.). Juventude e ensino médio: sujeitos e currículos em diálogo. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.
FREITAS, D. N. T. A avaliação da educação básica no Brasil: dimensão normativa, pedagógica e educativa. Campinas: Autores Associados, 2007.
GIROUX, H. A. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 1997.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Cidades e estados: Uberlândia. Rio de Janeiro, [s. d.]. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/mg/uberlandia.html. Acesso em: set. 2020.
SUPERINTENDÊNCIA REGIONAL DE ENSINO DE UBERLÂNDIA (SRE). Dados das escolas estaduais. Uberlândia, 2017. Disponível em: https://www.mg.gov.br/instituicao_unidade/superintendencia-regional-de-ensino-sre-83. Acesso em: 11 mar. 2018.
TRAVITZKI, R. Enem: limites e possibilidades do Exame Nacional do Ensino Médio enquanto indicador de qualidade escolar. 2013. 320 f. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013.
VIANNA, H. M. Avaliações nacionais em larga escala: análises e propostas. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, n. 27, p. 41-76, jan./jun. 2003.
Copyright (c) 2021 Em Aberto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
These are the terms of this Copyright Notice:
- I declare that I permanently forfeit in favor of the National Institute of Educational Studies and Research (INEP) all rights related to:
-
- editing, publication, reproduction, and distribution of the work;
- publication through digital and electronic media;
- translation of the work to any language;
- updating, re-printing, adaptation, and compression of the work;
- uploading of work in the publishing platform of INEP;
- divulging complete or parts of work through the World Wide Web (internet), whether in Brazil or foreign countries;
- authorization of third parties to execute any of the acts mentioned before.
- I explicitly declare that I am solely responsible for the opinions expressed in the work, and its publication does not violate the rights of third parties.
- I declare that the nature of said work is one of pro bono publico and, as such, I forfeit the right to any compensation regarding ownership rights granted.
- I authorize spelling and grammatical review of the manuscript, provided that the content and opinions therein remain unchanged.