Identifying dimensions in the National High School Examination from the perspective of public school teachers and students

Keywords: Enem; curricular policies; high school

Abstract

The centrality attributed to the National High School Exam (Enem) as a State policy, capable of inducing curriculum design, educational reform and teaching practices has had a significant effect on the organization of school work. This article discusses the role this Exam has based on the perceptions of teachers and students - the main subjects who give materiality to this public policy.The research processes were based on a quantitative and qualitative approach, through data collected from surveys and interviews with public school teachers and students. The research showed that the majority of the research subjects are poorly informed about the nature of the Exam and its derived actions. In addition, the documentary and bibliographic research allowed us to see Enem’s identity variations between external evaluation processes and the seven functions attributed to the Exam.

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Author Biographies

Vitor Sergio de Almeida, Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) e Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU), é professor na área de Políticas e Gestão da Educação da Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), Unidade de Ituiutaba, e da UFU, campus Pontal, Ituiutaba. Membro do Grupo de Pesquisa Políticas, Educação e Cidadania (Polis) da UFU.

vitor.sergio@uemg.br

Maria Vieira Silva, Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), é professora titular da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Uberlândia (UFU).

mvieiraufu@ufu.br

Leonice Matilde Richter, Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU) – com estágio doutoral realizado na Universidade do Minho, Portugal, sob a supervisão do professor Almerindo Janela Afonso –, é professora adjunta da Faculdade de Educação da UFU.

leonice@ufu.br

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Published
30-12-2021
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