Philosophy, inclusive education and artistic intervention: Henri Bergson’s contributions to a childhood ontology

  • Carmem Lúcia Sussel Mariano Universidade Federal de Rondonópolis (UFR)
  • Marlon Dantas Trevisan Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
Keywords: arts facility; duration; inclusive education; intelligence

Abstract

Henri Bergson’s philosophy – specially the concepts of duration, intuition, relation between matter and memory, critics to intellectualism – appears as an inspiration for a childhood ontology, aiming to lead to truly inclusive educational proposals as opposed to normative and developmentalist childhood perspectives. This thematic intends: to analyze occidental childhood representations; to list the general guidelines of Bergson’s theories and its possible connections with inclusive education; and to present an arts facility named Poliedros mágicos (Magical Polyhedrons), which is used in kindergarten institutions as a pedagogical and empirical exercise. This study perceives childhood as an experience of duration which pervades human life – creation and the expansion of new conscious fields, otherwise colonized by a utilitarian and scientism rationality; which, by classifying, enumerating and spatializing, discards differences and favors homogenizing childhood. Therefore, this study proposes a new childhood representation, not as a path to adult rationality, as once indicated by the premises of developmental psychology, but as something inherent, intimately connecting us with things in the world.

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Author Biographies

Carmem Lúcia Sussel Mariano, Universidade Federal de Rondonópolis (UFR)

Doutora em Psicologia Social pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), é professora associada da Universidade Federal do Mato Grosso (UFMT) no curso de graduação em Psicologia e no Programa de Pós-Graduação em Educação. Vice-líder do grupo de pesquisa Infância, Juventude e Cultura Contemporânea (GEIJC).

sussel@uol.com.br

Marlon Dantas Trevisan, Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)

Doutor em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp), é professor associado do Instituto de Ciências Humanas e Sociais da Universidade Federal de Rondonópolis (UFR). Sua produção se volta às investigações sobre Filosofia, Educação e Infância.

marloneanela@uol.com.br

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Published
03-05-2021
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