Movements in the production of curricular policies for the State of Rio de Janeiro: quality coming from schools

Keywords: curricular document; curricular orientation; curriculum policies; State of Rio de Janeiro.

Abstract

This article strives to show the influence of curricular centralization processes and interests, as well as to problematize the political premises regarding the issues of teaching work and autonomy, difference, diversity, and contradictions. In honor of that effort, it is presented a report on the analysis and contextualization of the Documento curricular do estado do Rio de Janeiro (Curricular Document of the State
of Rio de Janeiro), thus referred in its first print, later approved as Documento de orientação curricular (Document for Curricular Guidance). The methodological approach employs the narrative and the analysis of the stages of the action plan as a democratic and collective political process, mobilized by educational entities and basic education teachers. The results reveal the pressures and disputes in the course of the debate and the curricular reconfigurations, guiding the defense of democracy and the citizen school as a theoretical perspective and political commitment of curricular thinking. 

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Author Biographies

Alexandra Garcia , Universidade Estadual do Rio de Janeiro (UERJ)

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Graça Reis, UFRJ

Doutora em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (Uerj), professora do Colégio de Aplicação e do Programa em Pós-Graduação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Líder do Grupo de Pesquisa “Conversas entre Professores: Alteridades e Singularidades” (ConPAS). Apoio CNPq e Faperj.

francodasilvareis@gmail.com

Patrícia Baroni, UFRJ

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes), é professora adjunta do Departamento de Didática da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Líder do Grupo de Pesquisa Ecologias do Narrar.

narrativasdocampo@gmail.com

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Published
14-01-2021
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