Quality in the Brazilian public and private school at the evaluation Pisa 2015: how private school compares against public school and other countries?

Keywords: educational evaluation; Pisa; quality of education.

Abstract

This paper analyses a set of contextual issues pertaining the 2015 edition of the Programa Internacional de Avaliação dos Estudantes (the International Program for Student Evaluation, acronymed Pisa) and aims to comprehend the reasons behind Brazil’s poor performance if compared to other countries. Based on the notion of quality defended in the Campanha Nacional pelo Direito à Educação (National Campaign for the Right to Education) and using data raised in the report Brasil no Pisa 2015 and the data from the National Institute for Educational Studies and Research – INEP. It concludes that the conditions in federal basic education institutions, as opposed to private institutions, may serve as reference to ensure quality education, seeing that the first ones have the conditions to offer education and its students perform in evaluations similarly to those in countries that are members of the Organization for Economic Co-operation and Development (OECD). It concludes still that the necessary resources for quality education debated by the
campaign are consistent with the results of Pisa’s contextual questions. 

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Author Biographies

Lúcia Maria de Assis , Universidade Federal de Goiás (UFG)

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Goiás (UFG) e pós-doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (USP), é professora do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Faculdade de Educação da UFG na área de Estado, Políticas e História da Educação, no campus Colemar Natal e Silva, em Goiânia (GO).

luciamariadeassis@gmail.com

Nelson Cardoso Amaral, Universidade Federal de Goiás (UFG)

Doutor em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba (Unimep), é professor do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Goiás (UFG) e assessor especial do reitor da UFG.

nelsoncardosoamaral@gmail.com

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Published
14-01-2021
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