Reflections on didactic-pedagogical particularities of the reading items of the literacy assessment in Brazil

  • Gladys Rocha Faculdade de Educação da UFMG
  • Raquel Márcia Fontes-Martins
  • Vanessa Regina Eleutério Miranda
Keywords: external evaluation; literacy assessment; literacy program.

Abstract

In this paper, there is an analysis of two evaluations of literacy in Brazil, approaching the context of its implementation and, mainly, reflecting on their didacticpedagogical paths and specificities, which are: the Programa de Avaliação da Alfabetização do Estado de Minas Gerais (Proalfa) and Provinha Brasil. It was performed a bibliographic research as well as a survey and data analysis on these evaluations, which allowed to verify the importance of considering different strategies in the elaboration, application and analysis of the items aimed to evaluate the literacy. There are two types of items: single model items, which are fully read by students, and hybrid model items, which are partially or fully read by the applicator. Hybrid model items
contribute to capture information from student readers, but also from non-reader students, which reflects in the identification of different profiles of literacy learning. It was verified that the ways employed to develop items are underpinned in a notion of literacy and literacy teaching, a concept that influences not only the making but also the selection of items for the evaluation.

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Author Biographies

Gladys Rocha , Faculdade de Educação da UFMG

Gladys Agmar Sá Rocha, doutora em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), possui dois pós-doutorados: um pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio) e o outro pela Université Laval (ULaval – Canadá). É professora associada (aposentada) da Faculdade de Educação da UFMG e colaboradora da linha Didática e Docência, do mestrado profissional dessa universidade. Coordena o Grupo de Pesquisa Didaktikè e, como professora convidada, atua como consultora na formação docente e na área de avaliação externa à escola em vários projetos.

gladysrocha1@gmail.com

Raquel Márcia Fontes-Martins

Raquel Márcia Fontes-Martins, doutora em Linguística pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), é professora associada do curso de licenciatura em Letras da Universidade Federal de Lavras (Ufla). Atua nas áreas de Linguística (Fonética e Fonologia, Aquisição da Linguagem e Sociolinguística), Linguística Aplicada (Alfabetização e Letramento, Ensino de Língua Portuguesa) e Educação (Avaliação Educacional e Formação de Professores).

raquelfontesmartins@gmail.com

Vanessa Regina Eleutério Miranda

Vanessa Regina Eleutério Miranda, doutora em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) e especialista em Educação Musical e Ensino de Artes pela Universidade Cândido Mendes (Ucam), é professora adjunta do Departamento de Métodos e Técnicas de Ensino, na Faculdade de Educação (FaE) da UFMG, e coordenadora institucional do Pibid/UFMG. É membro do Grupo de Pesquisa Didaktikè e atua com as temáticas relacionadas à Didática, ao Currículo, à Formação de Professores e à Diversidade Cultural (Relações Étnico-Raciais e Gênero). 

vanessa.elm@gmail.com

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Published
12-11-2020
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