Teacher education in the Em Aberto scientific journal from 1981 to 2020

  • Natália Aparecida Morato Fernandes Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM)
  • Marinalva Vieira Barbosa Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM)
  • Amanda Regina Gonçalves Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
Keywords: professional identity, teacher education policies, teacher professionalization, teacher training

Abstract

This is a review article based on a bibliographic research conducted on Em Aberto’s digital collection comprising of works published from 1981 to 2020. Eight issues were published on the theme Teacher Education, in which there are 45 articles. On issues related with other themes, 44 articles approaching Teacher Education were found, making a total of 89 texts. The analysis process revealed three approaches trends: teacher education, identity, and professionalization; teacher education policies; and teacher education in/for diverse environments. Among the articles, a change in nomenclature stands out: what was then called development of human resources for education is later called teaching professionals education or
simply teacher education. The texts form a sample of what has been debated on professional training, interfacing with matters like career, remuneration, and teachers’ political engagement. All of which highlights the development of the teacher education field over the last 40 years.

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Author Biographies

Natália Aparecida Morato Fernandes, Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM)

Doutora em Sociologia, é professora do Programa de Pós-Graduação em Educação e do departamento de Filosofia e Ciências Sociais da Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM). Atua nos cursos de licenciatura e realiza atividades de pesquisa e extensão sobre as temáticas: políticas educacionais; formação de professores; e reforma do ensino médio.

Marinalva Vieira Barbosa, Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM)

Doutora em Linguística, é docente do Programa de Pós-Graduação em Educação, do Programa de Mestrado Profissional em Letras e do departamento de Linguística e Língua Portuguesa da UFTM. Desenvolve atividades de pesquisa, ensino e extensão sobre leitura, escrita, produção de conhecimentos e formação de professores.

Amanda Regina Gonçalves, Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Doutora em Geografia e mestre em Educação pela Universidade Estadual Paulista (Unesp), campus Rio Claro/SP, é professora do curso de licenciatura em Geografia, do Instituto de Geografia na Universidade Federal de
Uberlândia (UFU).

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Published
30-05-2022
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