Internationalization of higher education from the perspective of solidary and horizontal cooperation in the border region between Brazil and Uruguay

  • Marilia Costa Morosini Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUC-RS)
  • Marilene Gabriel Dalla Corte Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
  • Fernanda Ziani Mendes Universidade Federal do Pampa (Unipampa)
Keywords: internationalization of higher education, university cooperation, border region, public policies

Abstract

This study analyzes aspects of the internationalization of higher education in the South-South perspective, from the academic cooperation between two higher education institutions located in the border region between Brazil and Uruguay. Discussions regarding internationalization from the perspective of South-South cooperation are prioritized, depending on local and international public policies, as well as the viewpoints and the organizational culture for internationalization. There is an understanding that such a perspective may be inclined towards a solidary and horizontal cooperation or the commodification of higher education. The theoretical framework includes a literature review on the internationalization of higher education and the aspects of South-South cooperation. It is pointed out that the logic of higher education, based on solidary and horizontal international and regional cooperation, can enhance good academic practices, using “at home” internationalization and curriculum. The implementation of internationalization actions requires a joint effort between countries towards the appreciation of the epistemologies of the South and, notably, the rearticulation of national, regional, and international public policies, as to circumvent historical, cultural, and organizational aspects of higher education institutions located in the border region.

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Author Biographies

Marilia Costa Morosini, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUC-RS)

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), é professora aposentada do Instituto de Filosofia e Ciências Humanas dessa universidade, e professora titular da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). É coordenadora da Rede Sulbrasileira de Investigadores da Educação Superior (Ries) e do Centro de Estudos em Educação Superior (CEES). Realiza atividades de pesquisa sobre as temáticas: fundamentos da educação; internacionalização da educação superior; políticas de educação.

Marilene Gabriel Dalla Corte, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), é professora associada do Departamento de Administração Escolar (ADE) do Centro de Educação da Universidade Federal de
Santa Maria (UFSM), do qual é diretora. Realiza atividades de pesquisa sobre as temáticas: educação superior, políticas públicas, gestão da educação, internacionalização da educação superior.

Fernanda Ziani Mendes, Universidade Federal do Pampa (Unipampa)

Mestre em Políticas Públicas e Gestão Educacional pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), é servidora na Universidade Federal do Pampa (Unipampa), onde ocupa o cargo de assistente em Administração. Participa do Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas Públicas e Gestão Educacional (Gestar) da UFSM, com interesse na temática internacionalização da educação superior.

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Published
06-06-2023
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