Avaliação da escrita em jovens e adultos
Abstract
O objetivo deste trabalho foi o de analisar a escrita ortográfica em atividade de ditado e de reescrita de uma lenda. Participaram 57 alunos da Educação de Jovens e Adultos (EJA) da rede municipal de uma cidade do interior de São Paulo, sendo que 27 (47,37%) cursavam a terceira série do ensino fundamental e 30 (52,63%) cursavam a quarta série. A análise dos resultados foi possível a partir da categorização e da análise comparativa dos erros apresentados nas atividades. Os resultados indicaram que as principais dificuldades de escrita se relacionam ao apoio na oralidade, mais especificamente quando se trata de palavras que empregam sílabas compostas, dígrafos e letras que representam vários sons. Na escrita de frases e textos, destaca- se a dificuldade de segmentar as palavras. Os tipos de erros mais freqüentes foram semelhantes nas duas atividades de escrita propostas. Palavras - chave: avaliação; escrita; ortografia; Educação de Jovens e Adultos. Abstract The object of the present work was to analyze the spelling in dictation activities and rewriting of a folk lore tale. The participants were 57 students from the program of Education of Young and Adults ( EJA) from a city situated in the interior of Sao Paulo state –Brazil, being 27 (47.37%) in 3rd grade primary school and 30 (52.63%) in the 4th grade. The analysis of the results was possible through the categorization and comparative analysis of the mistakes shown in the activities. The results showed that the difficulties regarding writing are most related to the support in oral speech mainly when it comes to compound- syllable words, digraphs and letters that can represent several sounds. When it comes to writing, phrases and texts, the difficulty to segment the words are pointed out. The most frequent kinds of mistakes were the same in the two writing activities given. Key words: Evaluation; Writing; Spelling; The Young and Adults.Downloads
Download data is not yet available.
Published
30-10-2008
How to Cite
CALIATTO, S.; MARTINELLI, S. DE. Avaliação da escrita em jovens e adultos. Brazilian Journal of Pedagogical Studies , v. 89, n. 222, 30 Oct. 2008.
Issue
Section
Estudos
Once their work is accepted for publication, author’s copyrights are automatically relinquished to the National Institute for Educational Studies and Research Anísio Teixeira (Inep).
Since 2016, the journal Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (RBEP) uses the licence CC-BY.
Partial or total reproduction of the content of this Journal is permitted provided that the original publication is properly referenced, as well as a link to license CC BY 4.0 and to indicate any possible alterations made to the article.