Decifrando o Recado do Nome: uma Escola em Busca de sua Identidade Pedagógica
Abstract
A análise da experiência de Armanda Álvaro Alberto na Escola Regional de Meriti — onde se desenvolveram os esforços iniciais pela integração escola-comunidade através da constituição do primeiro Círculo de Mães —, buscando conferir sentido ao projeto educacional renovador, apontou para uma questão menor e até mesmo negligenciável: a mudança sucessiva do nome da escola. Os nomes, enquanto expressão de uma dada identidade pedagógica que foi sendo construída, serviram de fio condutor para desfiar a trajetória de uma escola, de sua fundadora e companheiros da Associação Brasileira de Educação (ABE), e sua importância na comunidade caxiense, especialmente nos anos 20 e 30. Abstract The analysis of the educational experience of Armanda Álvaro Alberto at the Escola Regional de Meriti, where for the first time in Brazil efforts were made for the integration between school and Community through the creation of a Mothers Association, indicated the relevance of a question that might seem minor at first sight: thefrequent changé of the name of the school. The different names, while expressions of the search for an educational identity, served as guide Unes for the understanding of the history of the school and of the life-history ofitsfounder and her companions at the Associação Brasileira da Educação. The different names also testify to the importance of the school for the Community of Caxias in the twenties and thirties. Résumé L 'analyse de l 'experiencepédagogique d 'Armanda Álvaro Alberto à l 'Ecole Régionale de Meriti oi/ lespremiers efforts visant l 'integration de l 'école à Ia communauté ont étéfaits grâce à là formation du premier Cercle de Mères—cercle dont 'objectif était de réaliser ce projet éducatif rénovateur — a soulève une question mineure et même négligeable: les changements successifs du nom de l 'école. Les noms, en tant qu 'expression d 'une identité pédagogique donnée qui s 'est constituée à travers le temps, ont servi de fil conducteur pour retracer là trajectoria d 'une école, de sa fondatrice et des collègues de VAssociation Brésilienne d'Éducation (ABE) et du role important de cette école au sein de là communauté de Caxias, en particulier dans les années 20 et 30. Resumen El análisis de là experiência pedagógica de Armanda Álvaro Alberto en là Escuela Regional de Meriti — donde se desarrollaron los esfuerzos iniciales de integración escuela-comunidad a través del primer Círculo de Madres —, buscando dar sentido al proyecto educativo renovador, senaló là existência de un tema menor y que permanecia negligenciado: los câmbios sucesivos del nombre de là escuela. Los nombres, como expresión de una determinada identidad pedagógica, sirvieron de hilo conductorpara deshilar Ia trayectoria de là escuela, de su fundadora y companeros de là Asociación Brasilena de Educación (ABE)y también su importância en là comunidad caxiense, especialmente durante los anos 20 y 30.Downloads
Download data is not yet available.
Published
01-12-1993
How to Cite
MIGNOT, A. Decifrando o Recado do Nome: uma Escola em Busca de sua Identidade Pedagógica. Brazilian Journal of Pedagogical Studies , v. 74, n. 178, 1 Dec. 1993.
Issue
Section
Estudos
Once their work is accepted for publication, author’s copyrights are automatically relinquished to the National Institute for Educational Studies and Research Anísio Teixeira (Inep).
Since 2016, the journal Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (RBEP) uses the licence CC-BY.
Partial or total reproduction of the content of this Journal is permitted provided that the original publication is properly referenced, as well as a link to license CC BY 4.0 and to indicate any possible alterations made to the article.