Enem and the right to accessibility: parameters for the application and correction of Braille essays in correspondence with manual writing

  • Juliana Pinheiro Magro Secretaria de Educação - SME Macaíba/RN; Instituto de Ensino e Pesquisa Alberto Santos Dumont - ISD
  • Sidney Soares Trindade Secretaria de Inclusão e Acessibilidade da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (SAI/UFRN)
  • Francisco Ricardo Lins Vieira de Melo Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
Keywords: National High School Exam; accessibility; braille essay.

Abstract

Deprived of the right to have their braille-written essay corrected until the 2019 edition of the National High School Exam (Enem), visually impaired participants had to dictate their essays, relying directly on a transcriber hired by the company administering the exam. This study focused on identifying the appropriate correspondence between manual and braille writings, in order to establish equitable parameters regarding the minimum and maximum number of lines in the essays of Enem’s participants, while taking into consideration the Exam’s norms and regulations. Data was obtained through the transcription to the Braille System of the first seven lines of twenty random and anonymous essays from previous Enem editions. Once the variables were identified in the writing process resulting of different mechanisms tested for braille writing and, through the analysis of the transcription process, it was recommended the adoption of a parameter of ten lines as the minimum required to consider a braille-written essay valid. Technical subsidies were also presented to ensure accessibility for essays written in this system, as well as equity and fairness in their correction.

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Author Biographies

Juliana Pinheiro Magro, Secretaria de Educação - SME Macaíba/RN; Instituto de Ensino e Pesquisa Alberto Santos Dumont - ISD

Juliana Pinheiro Magro, mestre em Inovação em Tecnologias Educacionais pelo Instituto Metrópole Digital da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), atua como preceptora multiprofissional pedagoga no Instituto de Ensino e Pesquisa Alberto Santos Dumont (ISD) e como professora da Rede Estadual de Educação do Rio Grande do Norte. Realiza atividades de pesquisa sobre as temáticas: uso de tecnologias digitais para inclusão de pessoas com deficiência visual, acessibilidade em documentos digitais e formação docente.

Sidney Soares Trindade, Secretaria de Inclusão e Acessibilidade da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (SAI/UFRN)

Sidney Soares Trindade, mestre em Inovação em Tecnologias Educacionais pelo Instituto Metrópole Digital da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), atua como técnico administrativo/revisor de textos em braille na Secretaria de Inclusão e Acessibilidade da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (SAI/UFRN). Realiza atividades de pesquisa sobre as temáticas: acessibilidade em documentos digitais e inclusão de pessoas com deficiência visual.

Francisco Ricardo Lins Vieira de Melo, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Francisco Ricardo Lins Vieira de Melo, doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), é professor titular do Departamento de Fisioterapia (DFST) do Centro de Ciências da Saúde e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED) da UFRN. Atualmente, é secretário da Secretaria de Inclusão e Acessibilidade (SIA) dessa instituição. Realiza atividades de pesquisa sobre as temáticas: educação superior com ênfase em educação especial/inclusiva.

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Published
05-08-2024