Perspectives on the walkability in educational territories of Ilha do Governador, Rio de Janeiro
Abstract
Territorial disputes in the largest Brazilian cities are anchored in social inequality, being children the most affected, due to the access to the network of educational opportunities being jeopardized. In this context, children’s urban experiences on the journey between home and school contribute to: a) emphasize sensitive listening with children; and b) analyze the influence of walkability in the reading of the educational territory by the school community. A experiential approach was used as our investigative strategy, with multi-method data collection, and having as an object of study the neighborhoods of public schools on the Ilha do Governador – Rio de Janeiro/RJ. Results denote: the importance of autonomous and creative walking for children’s empowerment and their citizenship education; the contribution of teachers in understanding educational opportunities; and the pathways of children through the city as forms of resistance and contribution to reduce adultcentrism in society.
Downloads
References
ALDEROQUI, S. S. La ciudad: un territorio que educa. Caderno CRH, Salvador, n. 38, p. 153-176, jan./jun. 2003.
ALVES, F.; LANGE, W.; BONAMINO, A. A geografia objetiva de oportunidades educacionais na cidade do Rio de Janeiro. In: RIBEIRO, L. C. Q. et al. (Org.). Desigualdades urbanas, desigualdades escolares. Rio de Janeiro: Letra Capital, 2010. p. 67-89.
AZEVEDO, G. A. N.; RHEINGANTZ, P. A.; COSTA, R. N. Educação integral e território educativo: diálogos possíveis em um coletivo complexo. In: AZEVEDO, G. A. N.; TÂNGARI, V. R.; RHEINGANTZ, P. A. (Org.). Do espaço escolar ao território educativo: o lugar da arquitetura na conversa da escola de educação integral com a cidade. Rio de Janeiro: UFRJ, 2016. p. 17-27.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 34. ed. São Paulo: Paz e Terra, [1996] 2006. (Coleção Leitura).
GADOTTI, M. A escola na cidade que educa. Cadernos Cenpec: pesquisa e ação educacional, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 133-139, maio 2006. Disponível em: http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/160. Acesso em: 20 ago. 2020.
GAE ver Grupo Ambiente-Educação.
GERSON, G. C. Territórios educativos e infâncias: vivências das crianças nos percursos entre casa e escola. 2021. 308 f. Tese (Doutorado em Ciências da Arquitetura) – Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2021a. Disponível em: http://www2.gae.fau.ufrj.br/wp-content/uploads/2021/11/TESE_GiselleCeriseGERSON.pdf. Acesso em: 6 jul. 2023.
GERSON, G. C. O habitar da infância na vizinhança escolar e as desigualdades urbanas nos contextos escolares da Ilha do Governador/RJ. In: SIMPÓSIO LUSOBRASILEIRO EM ESTUDOS DA CRIANÇA: INFÂNCIA (AR)RISCADA: POLÍTICA, EDUCAÇÃO E RESISTÊNCIA(S), 5., 2021, Porto, Portugal. Anais... Porto: EventQualia, 2021b. Disponível em: https://hdl.handle.net/1822/80021. Acesso em: 27 ago. 2023.
GRUPO AMBIENTE-EDUCAÇÃO (GAE); GRUPO SISTEMAS DE ESPAÇOS LIVRES-RJ (GSEL-RJ). Mapeamento afetivo dos territórios educativos da cidade do Rio de Janeiro: crianças e jovens pensando no futuro da cidade. Rio de Janeiro: UFRJ, 2020. Relatório técnico. Disponível em: http://www2.gae.fau.ufrj.br/wp-content/uploads/2021/05/Relatorio-Mapeamento-Afetivo.pdf. Acesso em: 3 out. 2023.
KASTRUP, V. O funcionamento da atenção no trabalho do cartógrafo. In: PASSOS, E.; KASTRUP, V.; ESCÓSSIA, L. (Org.). Pistas do método da cartografia: pesquisaintervenção e produção de subjetividade. 4. reimp. Porto Alegre: Sulina, 2015. p. 32-51.
MAPEAMENTO afetivo dos territórios educativos da cidade do Rio de Janeiro: story maps. [2020]. Publicado online em 27 out. 2021. Disponível em: https://storymaps.arcgis.com/stories/536e22e264234e518a9d9f8891475315 . Acesso em: 6 jul. 2023.
MATURANA, H. Cognição, ciência e vida cotidiana. Organização de Cristina Magro e Victor Paredes. Belo Horizonte: UFMG, 2001.
MOLL, J. La ciudad y sus caminos educativos: escuela, calle e itinerarios juveniles. In: BOSCH, E. (Org.) Educación y vida urbana: 20 años de ciudades educadoras. Santillana, 2008. p. 216-226.
QVORTRUP, J. Visibilidades das crianças e da infância. Tradução de Bruna Breda. Linhas críticas, Brasília, DF, v. 20, n. 41, p. 23-42, jan./abr. 2014.
RHEINGANTZ, P. A. Narrativas ou traduções de urbanidade. In: AGUIAR, D.; NETTO, V. M. (Org.). Urbanidades. Rio de Janeiro: Folio Digital, 2012. p. 135-161.
RHEINGANTZ, P. A. Lugares em ação, laboratórios de urbanidade. In: RHEINGANTZ, P. A.; PEDRO, R. M. L. R.; ZAPIRO, A. M. (Org.). Qualidade do lugar e cultura contemporânea: modos de ser e habitar as cidades. Porto Alegre: Sulina, 2016. p. 85-115.
RHEINGANTZ, P. A. Glossário do Grupo de Pesquisa Lugares e Paisagens (ProLUGAR): termos e procedimentos de pesquisa em ação. Rio de Janeiro, 2023. Disponível em: https://prolugar.fau.ufrj.br/wp-content/uploads/2023/06/GlossarioProLUGAR-Termos-e-Procedimentos-de-Pesquisa-em-Acao-22jun2023.pdf. Acesso em: 13 jul. 2023.
RHEINGANTZ, P. A. et al. Observando a qualidade do lugar: procedimentos para a avaliação pós-ocupação. Rio de Janeiro: UFRJ, 2009.
SARMENTO, M. J. Crianças: educação, culturas e cidadania ativa – refletindo em torno de uma proposta de trabalho. Perspectiva, Florianópolis, v. 23, n. 1, p. 17-40, jan./jul. 2005.
SARMENTO, M. J. Sociologia da infância: correntes e confluências. In: SARMENTO, M. J.; GOUVEA, M. C. S. (Org.). Estudos da infância: educação e práticas sociais. Petrópolis: Vozes, 2008. p. 17-39.
VARELA, F.; THOMPSON, E.; ROSCH, E. A mente incorporada: ciências cognitivas e experiência humana. Porto Alegre: Artmed, 2003.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
These are the terms of this Copyright Notice:
- I declare that I permanently forfeit in favor of the National Institute of Educational Studies and Research (INEP) all rights related to:
-
- editing, publication, reproduction, and distribution of the work;
- publication through digital and electronic media;
- translation of the work to any language;
- updating, re-printing, adaptation, and compression of the work;
- uploading of work in the publishing platform of INEP;
- divulging complete or parts of work through the World Wide Web (internet), whether in Brazil or foreign countries;
- authorization of third parties to execute any of the acts mentioned before.
- I explicitly declare that I am solely responsible for the opinions expressed in the work, and its publication does not violate the rights of third parties.
- I declare that the nature of said work is one of pro bono publico and, as such, I forfeit the right to any compensation regarding ownership rights granted.
- I authorize spelling and grammatical review of the manuscript, provided that the content and opinions therein remain unchanged.