Perspectives on the walkability in educational territories of Ilha do Governador, Rio de Janeiro

Keywords: educational territories; childhood and citizenship; urban inequities.

Abstract

Territorial disputes in the largest Brazilian cities are anchored in social inequality, being children the most affected, due to the access to the network of educational opportunities being jeopardized. In this context, children’s urban experiences on the journey between home and school contribute to: a) emphasize sensitive listening with children; and b) analyze the influence of walkability in the reading of the educational territory by the school community. A experiential approach was used as our investigative strategy, with multi-method data collection, and having as an object of study the neighborhoods of public schools on the Ilha do Governador – Rio de Janeiro/RJ. Results denote: the importance of autonomous and creative walking for children’s empowerment and their citizenship education; the contribution of teachers in understanding educational opportunities; and the pathways of children through the city as forms of resistance and contribution to reduce adultcentrism in society.

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Author Biographies

Giselle Cerise Gerson, Universidade Federal Rural do Semi-Árido (Ufersa)

Doutora em Ciências em Arquitetura pelo Programa de Pós-Graduação em Arquitetura (Proarq) da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), é professora de graduação em Arquitetura e Urbanismo da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (Ufersa). Pesquisadora colaboradora nos grupos de pesquisa Ambiente Educação (GAE/UFRJ) e Lugares e Paisagens (ProLUGAR/UFRJ). Lidera o Núcleo de Interações, Diálogos e Observações das Infâncias e Espacialidades (Nido).

Paulo Afonso Rheingantz, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Doutor em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), com pós-doutorado no City and Regional Planning Department, California Polytechnic State University, San Luis Obispo. Pesquisador do Programa de Pós-Graduação em Arquitetura da UFRJ. Lidera o grupo de pesquisa Lugares e Paisagens (ProLUGAR/UFRJ).

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Published
07-03-2024
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