Expanding the higher education federal network from 2003 to 2020

  • Karine Nunes de Moraes Universidade Federal de Goiás (UFG)
  • Luiz Fernandes Dourado Universidade Federal de Goiás (UFG)
Keywords: higher education expansion, higher education federal network, undergraduate expansion, academic graduation

Abstract

This study seeks to analyze the growth of higher education in the Brazilian federal network between 2003 and 2020, in order to comprehend the expansion process observed in undergraduate and academic graduate programs from 2013 to 2016 and its subsequent deceleration from 2016 to 2020. Using a qualitative approach, we analyzed indicators regarding the number and the profiles of federal institutions of higher education and the amount of registrations and the number of teaching staff, available in the Higher Education Census of the National Institute for Educational Studies and Research Anísio Teixeira (Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira – Inep), while indicators on academic graduate
programs are available on the Georeferenced Information System of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (Sistema de Informações Georreferenciadas da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – Geocapes). The study concludes that the growth of the higher education federal network is the result of several specific policies for its expansion and that the policy of fiscal adjustment and federal budget cuts, implemented after the approval of Constitutional Amendment No. 95/2016, halted its development. The study also points out the need for a proactive resistance against policies that dismantle public education, in order to reverse the dramatic setbacks in higher education policies

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Author Biographies

Karine Nunes de Moraes , Universidade Federal de Goiás (UFG)

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), é professora adjunta da Universidade Federal de Goiás (UFG) e diretora do Centro de Gestão Acadêmica da UFG. Membro da Associação Nacional de Política e Administração da Educação (Anpae), da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (Anped), da Rede Universitas/Br e da Rede de Estudos e Pesquisas sobre Políticas Públicas e Educação (REPPE).

Luiz Fernandes Dourado, Universidade Federal de Goiás (UFG)

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), com pós-doutorado em Sociologia na École des Hautes Études en Sciences Sociales (EHESS, Paris), é professor titular emérito da Universidade Federal de Goiás (UFG). Diretor da Associação Nacional de Política e Administração da Educação (Anpae) e membro da Coordenação Executiva do Fórum Nacional Popular de Educação (FNPE) e da Rede de Estudos e Pesquisas sobre Políticas Públicas e Educação (REPPE).

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Published
06-06-2023
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