Expanding higher education in Brazil from 1995 to 2020: policies and actions
Abstract
A qualitative study based on bibliographical and documentary research and statistical analysis of the collected data. The temporal frame spanning from 1995 to 2020 is justified due to being a period when were established several actions and specific policies regarding the expansion of higher education in the public and private scopes. The 1996 National Education Guidelines and Framework Law (Lei de Diretrizes e Base da Educação Nacional – LDB) restructured education at different levels and modalities and had an impact on higher education. Therefore, data analysis initiates in 1995, when the Brazilian government adopted normative measures which strengthened the policy of expanding higher education, following a logic of
diversification, differentiation, and privatization. Such expansion is not recent, however, the way it is perceived, handled, and proposed by the various niches of society shifts according to political, social, cultural, and economic circumstances and interests. It is observed that, from the mid-1990s onwards, the number of registries and opportunities to access higher education increased, deriving from federal financial programs.
Downloads
References
AMARAL, N. C. A educação superior brasileira: dilemas, desafios e comparações com os países da OCDE e do BRICS. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 21, n. 66, p. 717-736, jul./set. 2016.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Seção 1, p. 27833.
BRASIL. Lei nº 10.172, de 9 de janeiro de 2001. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 10 jan. 2001. Seção 1, p. 1.
BRASIL. Decreto nº 6.096, de 24 de abril de 2007. Institui o Programa de Apoio a Planos de Reestruturação e Expansão das Universidades Federais (Reuni). Diário Oficial da União, Brasília, DF, 25 abr. 2007. Seção 1, p. 7.
BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação (PNE) e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 26 jun. 2014. Seção 1, p. 1.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Sinopse estatística da educação superior 2020. Microdados 1995-2020 em tabela Excel. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/sinopses-estatisticas/educacao-superior-graduacao. Acesso em: 4 abr. 2023.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Avaliação do Plano Nacional de Educação 2001-2008. Brasília, DF: Inep, 2010.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da Educação Superior: notas estatísticas: 2016. [Brasília, 2017?]. Documento online. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2016/notas_sobre_o_censo_da_educacao_superior_2016.pdf. Acesso em: 4 abr. 2023.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Diretoria de Estudos Educacionais (Dired). Relatório do 1º ciclo de monitoramento das metas do PNE: biênio 2014-2016. Brasília: Inep, 2016. Disponível em: https://download.inep.gov.br/outras_acoes/estudos_pne/2016/relatorio_pne_2014_a_2016.pdf. Acesso em: 4 abr. 2023.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Sinopse estatística da educação superior. Microdados em tabela Excel por ano – de 1995 a 2021. [s.l., s.d.]. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/sinopses-estatisticas/educacao-superiorgraduacao. Acesso em: 4 abr.2023.
BRENTANI, R. R.; CRUZ, C. H. B. (Coord.). Indicadores de ciência, tecnologia e inovação em São Paulo 2010. São Paulo: Fapesp, 2011. 2 v.
CAMPOS, I. M. B. M. et al. Prouni: uma análise da Estratégia 12.20, da Meta 12, do Plano Nacional de Educação (2014-2024) para aumentar o acesso à educação superior. Fineduca: Revista de Financiamento da Educação, Porto Alegre, v. 11, n. 16, p. 1-18, 2021.
CHAVES, V. L. J.; REIS, L. F.; GUIMARÃES, A. R. Dívida pública e financiamento da educação superior no Brasil. Acta Scientiarum: Education, Maringá, v. 40, n. 1, e37668, jan./mar. 2018.
DOURADO, L. F. Plano Nacional de Educação como política de Estado: antecedentes históricos, avaliação e perspectivas. In: DOURADO, L. F. (Org.). Plano Nacional de Educação (2011-2020): avaliação e perspectivas. 2. ed. Goiânia: UFG; Belo Horizonte: Autêntica, 2011. p. 17-59.
DOURADO, L. F. Políticas e gestão da educação superior a distância: novos marcos regulatórios. Educação & Sociedade, Campinas, v. 29, n. 104 especial, p. 891-917, out. 2008.
DUARTE, J.; LIMA, K. Fascistização e educação superior: o futuro da universidade pública em xeque. Argumentum, Vitória, v. 14, n. 1, p. 7-25, jan./abr. 2022.
FERREIRA, S. Reformas na educação superior: de FHC a Dilma Rousseff (1995-2011). Linhas Críticas, Brasília, DF, v. 18, n. 36, p. 455-472, maio/ago. 2012.
FERREIRA, S. As políticas de expansão para educação superior dos governos do Partido dos Trabalhadores (2003-2016): inclusão e democratização? Educação Unisinos, São Leopoldo, v. 23, n. 2, p. 257-272, abr./jun. 2019.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios (Pnad). Pnad contínua. [2011-2020]. [S. l., s. d.]. Disponível em: https://painel.ibge.gov.br/pnadc/. Acesso em: 15 mar. 2022.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Sistema IBGE de Recuperação Automática (Sidra). Projeção da população. [S. l., s. d.]. Disponível em: https://sidra.ibge.gov.br/tabela/7358. Acesso em: 15 mar. 2022.
LIMA, T.; CUNHA, M. A educação superior no Brasil contemporâneo (1995-2016): uma análise dos governos de Fernando Henrique Cardoso, Luís Inácio Lula da Silva e Dilma Rousseff. Jornal de Políticas Educacionais, Curitiba, v. 14, n. 28, p. 1-21, jun. 2020.
MANCEBO, D.; VALE, A. A.; MARTINS, T. B. Políticas de expansão da educação superior no Brasil: 1995-2010. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 20, n. 60, p. 31-50, jan./mar. 2015.
MERTZIG, P. L. L.; MENDONÇA, C. T. M.; COSTA, M. L. F. Políticas públicas para a educação no Brasil: do terceiro setor ao processo de privatização do ensino superior. Eccos: Revista Científica, São Paulo, n. 59, e10781, out./dez. 2021.
MORAES, K. N.; GOMES, A. M. Expansão da educação superior no governo FHC e Lula: transição para um sistema de massa?. [Goiânia], 2009. Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/248/o/1.3.__27_.pdf. Acesso em: 13 mar. 2022.
REIS, M. S. A. Expansão e interiorização da educação superior: o caso singular do município de Jataí-GO. 2014. 415 f. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2014.
SANTOS, A. V.; CHAVES, V. L. J. Influência de atores privados no fortalecimento da privatização da educação superior brasileira. Educação & Sociedade, Campinas, v. 41, e241276, 2020.
SILVA, M. L. Future-se S. A.: o “programa bolsonarista” para as instituições federais de ensino superior (Ifes). Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 11, n. 3, p. 88-122, dez. 2019.
SILVA JÚNIOR, J. R.; FARGONI, E. H. E. Bolsonarismo: a necropolítica brasileira como pacto entre fascistas e neoliberais. Reveduc: Revista Eletrônica de Educação, [S. l.], v. 14, e4533133, jan./dez. 2020.
SILVA JÚNIOR, J. R.; SGUISSARDI, V. A nova lei de educação superior: fortalecimento do setor público e regulação do privado/mercantil ou continuidade da privatização e mercantilização do público? Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 29, p. 5-28, maio/ago. 2005.
TROW, M. Reflections on the transition from elite to mass to universal access: forms and phases of higher education in modern societies since WWII. California, 2005. Available in: http://repositories.cdlib.org/igs/WP2005-4. Access in: 22 Mar. 2023.
ZANARDINI, I. M. S.; RODRIGUES, F. O. A educação superior nos governos Lula e Dilma: compreensão dos pesquisadores. Argumentos Pró-Educação, Pouso Alegre, v. 1, n. 3, p. 353-369, set./dez. 2016.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
These are the terms of this Copyright Notice:
- I declare that I permanently forfeit in favor of the National Institute of Educational Studies and Research (INEP) all rights related to:
-
- editing, publication, reproduction, and distribution of the work;
- publication through digital and electronic media;
- translation of the work to any language;
- updating, re-printing, adaptation, and compression of the work;
- uploading of work in the publishing platform of INEP;
- divulging complete or parts of work through the World Wide Web (internet), whether in Brazil or foreign countries;
- authorization of third parties to execute any of the acts mentioned before.
- I explicitly declare that I am solely responsible for the opinions expressed in the work, and its publication does not violate the rights of third parties.
- I declare that the nature of said work is one of pro bono publico and, as such, I forfeit the right to any compensation regarding ownership rights granted.
- I authorize spelling and grammatical review of the manuscript, provided that the content and opinions therein remain unchanged.