Museum: dialogic training space
Abstract
This is an original article that contextualizes the academic production in the area of education in museums regarding the training of people in these spaces. The dialogue between situations experienced in the educational sector of a contemporary art museum, whose focus is the formation of the visiting subject in the fruition process, highlights the complex relationship between museums and the subjects that are formed in their spaces. The theme is approached through concepts about dialogue, by the Russian philosopher Mikhail Bakhtin, which provide understandings about the different elements that contribute to the formation processes being possible and configured in unique events. From the moment the work is selected, the elaboration of an educational action permeates the dialogic dimension and involves the artist, the people in the montage, the educational sector team and the visitors. Part of these dialogues are recorded in field texts, from which a methodological basis for the formation of the team itself emerges. The recording of a dialogic educational action in an exhibition makes up a section of the article.
Downloads
References
BAKHTIN, M. M. Estética da criação verbal. Tradução feita a partir do francês por Maria Ermantina Galvão G. Pereira. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
BAKHTIN, M. M. Estética da criação verbal. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BAKHTIN, M. M. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. São Paulo: Hucitec, 2009.
BAKHTIN, M. M. Para uma filosofia do ato responsável. 2. ed. São Carlos, SP: Pedro & João Editores, 2010.
BAKHTIN, M. M. Problemas da poética de Dostoiévski. Tradução de Paulo Bezerra. 5. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2011.
BAKHTIN, M. M. Os gêneros do discurso. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2016.
CARVALHO, C.; GEWERC, M. A potencialidade dos museus de artes na formação de professores. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 21, n. 69, p. 539-563, abr./jun. 2021.
CLANDININ, D. J.; CONNELLY, F. M. Pesquisa narrativa: experiência e história em pesquisa qualitativa. Tradução: Grupo de Pesquisa Narrativa e Educação de Professores ILEEI/UFU. Uberlândia: EDUFU, 2011. 250 p.
CORSINO, P. Entre ciência, arte e vida: a didática como ato responsivo. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 40, n. 2, p. 399-419, abr./jun. 2015.
DENTRO de cada um. Compositores: Pedro Loureiro e Luciano Mello. Intérprete: Elza Soares. [S. l., 2018]. Faixa musical do canal da cantora no YouTube. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=8Ikk4UE0Vbk. Acesso em: 13 dez. 2022.
EXPOSIÇÃO Obscura, de Nivalda Assunção. 2019. Fotografia da arte Caixa de Pandora... Armário de Nivalda, feita por Douglas de Paula. Uberlândia, 29 mar. 2019a. Instagram: @muna.ufu. Disponível em: https://www.instagram.com/p/BvnASkkF-5l/. Acesso em: 13 dez. 2022.
EXPOSIÇÃO Obscura, de Nivalda Assunção. 2019. Fotografia da arte Caminhos e obstáculos, feita por Douglas de Paula. Uberlândia, 29 mar. 2019b. Instagram: @muna.ufu. Disponível em: https://www.instagram.com/p/BvnCV5ilbMS/. Acesso em: 13 dez. 2022.
GOMES, C. R. A. S. Do “fato museal” ao gesto museológico: uma reflexão. 2013. 51 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharel em Museologia) – Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2013.
IAVELBERG, R. O museu como lugar de formação. In: ARANHA, C. S. G.; CANTON, K. (Org.). Espaços da mediação: a arte e seus públicos. São Paulo: MAC/USP, 2013. p. 199-214.
KRISTINSDÓTTIR, A. Toward sustainable museum education practices: confronting challenges and uncertainties. Museum Management and Curatorship, [S. l.], v. 32, n. 5, p. 424-439, 2017.
LOUREIRO, P.; MELLO, L. Dentro de cada um. Intérpretes: Elza Soares e Bloco Afro Ilú Obá De Min. In: SOARES, Elza. Deus é mulher. 2018. CD digital.
NUZZACI, A. General education and museum education: between singularity and plurality. Revista Complutense de Educación, Madrid, v. 17, n. 1, p. 65-75, Nov. 2006.
OLIVEIRA, M. G. M. Museus e escolas: os serviços educativos dos museus de arte moderna e contemporânea, um novo modo de comunicação e formação. 2011. 614 f. Tese (Doutorado em História da Arte) – Universidade de Évora, Évora, 2011.
PINHEIRO, M.; LEITÃO, S. Bakhtin e a “vida dos outros”. Revista Mal-Estar e Subjetividade, Fortaleza, v. 10, n. 1, p. 87-110, mar. 2010.
PRADO, G. V. T.; SOLIGO, R. A.; SIMAS, V. F. Fontes de informações, registros investigativos e modos de produção de conhecimentos: uma compreensão da pesquisa narrativa articulada em três dimensões. Revista de Educación, Mar del Plata, v. 13, n. 25.1, p. 101-118, 2022.
SERODIO, L. A.; PRADO, G. V. T. Escrita-evento na radicalidade da pesquisa narrativa. Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 33, e150044, 2017.
VOLOSHINOV, V. N.; BAKHTIN, M. M. Discurso na vida e na arte: sobre a poética sociológica. Tradução feita a partir da inglesa por Carlos Alberto Faraco e Cristóvão Tezza, [S.l., s.d.]. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/6363517/mod_resource/content/1/VOLOSHINOV%2C%20V.%3B%20BAKHTIN%2C%20M.%20Discurso%20na%20vida%20e%20discurso%20na%20arte.pdf. Acesso em: 20 dez. 2022.
ZOPPI-FONTANA, M. G. O outro da personagem: enunciação, exterioridade e discurso. In: BRAIT, B. (Org.). Bakhtin, dialogismo e construção do sentido. Campinas: Editora da Unicamp, 1997. p. 108-118.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
These are the terms of this Copyright Notice:
- I declare that I permanently forfeit in favor of the National Institute of Educational Studies and Research (INEP) all rights related to:
-
- editing, publication, reproduction, and distribution of the work;
- publication through digital and electronic media;
- translation of the work to any language;
- updating, re-printing, adaptation, and compression of the work;
- uploading of work in the publishing platform of INEP;
- divulging complete or parts of work through the World Wide Web (internet), whether in Brazil or foreign countries;
- authorization of third parties to execute any of the acts mentioned before.
- I explicitly declare that I am solely responsible for the opinions expressed in the work, and its publication does not violate the rights of third parties.
- I declare that the nature of said work is one of pro bono publico and, as such, I forfeit the right to any compensation regarding ownership rights granted.
- I authorize spelling and grammatical review of the manuscript, provided that the content and opinions therein remain unchanged.