From adult education programs to adult learning and education in 40 years

  • Timothy D. Ireland Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
Keywords: youth and adult education, educational policy, evaluation

Abstract

The present civilization crisis has led to a series of events – agendas, conferences, commissions, reports – which seek answers to the emergencies being faced by humanity and the planet. All agendas point to education, in the perspective of lifelong learning and education, as fundamental to overcoming challenges posed by humanity itself. Within this contemporary international backdrop and based on the articles published in the journal Em Aberto, we outline how the concept of adult education has evolved over the last 40 years. Our argument is that, throughout this period, youth and adult education has been treated as compensatory education or as a process of continuous training/adaptation of competent “human resources” for the labour market, despite other influences gestated in the heart of civil society and oriented by a more critical and emancipatory understanding of the role of education in society. Facing the crisis demands a paradigm shift; consequently we understand that the new narrative of adult education will need to be guided by an ecopedagogy which reestablishes the equilibrium between human beings and nature.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Timothy D. Ireland, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Doutor em Educação pela Universidade de Manchester, Inglaterra, em 1988, é professor titular dos Programas de Pós-Graduação em Educação e em Direitos Humanos, Cidadania e Políticas Públicas, da Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Atualmente, coordena a Cátedra Unesco de Educação de Jovens e Adultos.

References

ARROYO, M. G. O direito a tempos-espaços de um justo viver. In: MOLL, J. Caminhos da educação integral no Brasil: direito a outros tempos e espaços educativos. Porto Alegre: Penso, 2012.

BRANDÃO, C. R. Da educação fundamental ao fundamental da educação. Cadernos do Cedes, São Paulo, 1 (1): 5-33, 1980.

BRASIL. Lei nº 5.692, de 11 de agosto de 1971. Fixa Diretrizes e Bases para o ensino de 1° e 2º graus, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 12 ago. 1971. Seção 1, p. 6377.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Seção 1, p. 27833.

BRASIL. Lei nº 10.741, de 1 de outubro de 2003. Dispõe sobre o Estatuto do Idoso [...]. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 3 out. 2003. Seção 1, p. 1.

BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade (Secad). Documento nacional preparatório à VI Conferência Internacional de Educação de Adultos (VI Confintea). Brasília: MEC; Goiânia: FUNAPE/UFG, 2009.

CHOMSKY, N. Um ano após ataque ao Capitólio, o golpe continua em curso. [Entrevista concedida a] C. J. Polychroniou. Carta Maior, São Paulo, 6 jan. 2022. Tradução de César Locatelli. Disponível em: https://www.cartamaior.com.br/?/Editoria/Politica/Noam-Chomsky-um-ano-apos-ataque-ao-Capitolio-o-golpecontinua-em-curso/4/52427. Acesso em: 18 mar. 2022.

COMMON WORLDS RESEARCH COLLECTIVE. Learning to become with the world: education for future survival – background paper for the futures of education initiative: 2020. Paris: Unesco, 2020. Available in: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374032. Access in: 18 Mar. 2022.

CONFERÊNCIA INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO DE ADULTOS (VI Confintea) ver BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Secad, 2009.

COSTA, V. E. J.; IRELAND, T. D. Educação supletiva e educação popular: expressões de práticas em educação de adultos. Em Aberto, Brasília, v. 2, n. 16, p. 13-16, jun. 1983. Seção Pontos de Vista. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/3698/3435. Acesso em: 18 mar. 2022.

DI PIERRO, M. C. Educação de jovens e adultos no Brasil: questões face às políticas públicas recentes. Em Aberto, Brasília, v. 11, n. 56, p. 22-30, out./dez. 1992. Seção Pontos de Vista. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/2168. Acesso em: 18 mar. 2022.

DI PIERRO, M. C. O impacto da inclusão da educação de jovens e adultos no Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica: um estudo em municípios paulistas. Em Aberto, Brasília, v. 28, n. 93, p. 119-130, jan./jun. 2015. Disponível em: http://www.emaberto.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/2524. Acesso em: 18 mar. 2022.

FÁVERO, O. A universidade e o ensino supletivo. Em Aberto, Brasília, v. 2, n. 16, p. 17-23, jun. 1983. Seção Pontos de Vista. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/3699. Acesso em: 18 mar. 2022.

FISCHER, N. B. Uma política de educação pública popular de jovens e adultos. Em Aberto, Brasília, v. 11, n. 56, p. 68-73, out./dez. 1992. Seção Pontos de Vista. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/2172. Acesso em: 18 mar. 2022.

FREIRE, P. Cartas à Guiné-Bissau: registros de uma experiência em processo. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1980.

HADDAD, S. Educação de adultos: um início de conversa sobre a nova lei da educação. Em Aberto, Brasília, v. 7, n. 38, p. 39-43, abr./jun. 1988. Seção Pontos de Vista. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/2024. Acesso em: 18 mar. 2022.

HADDAD, S. Tendências atuais na educação de jovens e adultos. Em Aberto, Brasília, v. 11, n. 56, p. 3-12, out./dez. 1992. Seção Enfoque. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/2166. Acesso em: 18 mar. 2022.

HARARI, Y. N. Homo Deus: a brief history of tomorrow. London: Vintage, 2016.

HERNÁNDEZ FLORES, G.; LETELIER GÁLVEZ, M. E.; MENDONZA ORTEGA, S. E. La situación de la educación con personas jóvenes y adultas en América Latina y el Caribe en contexto de pandemia: panorama descriptivo analítico. São Paulo: Campaña Latinoamericana por el Derecho a la Educación, 2021. 120 p. Disponible en: https://redclade.org/wp-content/uploads/20211117_epja_completo_5.pdf. Acceso en: 18 mar. 2022.

IRELAND, T. D. Educação ao longo da vida: aprendendo a viver melhor. Sisyphus: Journal of Education, Lisboa, v. 7, issue 2, p. 48-64, jun. 2019. Available in: https://revistas.rcaap.pt/sisyphus/article/view/17604. Access in: 18 Mar. 2022.

IRELAND, T. D. Vinte anos de Educação para Todos (1990-2009): um balanço da educação de jovens e adultos no cenário internacional. Em Aberto, Brasília, v. 22, n. 82, p. 43-57, nov. 2009. Seção Pontos de Vista. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/2447/2185. Acesso em: 18 mar. 2022.

JARVIS, P. (Ed.). Twentieth century thinkers in adult education. London: Routledge, 1991.

LIMA, L. C. Educação permanente e de jovens e adultos: crise e transformação. São Paulo: Intermeios, 2020.

MACHADO, M. M. A educação de jovens e adultos no Brasil pós-Lei 9.394/96: a possibilidade de constituir-se como política pública. Em Aberto, Brasília, v. 22, n. 82, p. 17-39, nov. 2009. Seção Enfoque. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/2446/2184. Acesso em: 18 mar. 2022.

MENDES, P. Educação de adultos: idealismo e realidade. Em Aberto, Brasília, v. 2, n. 16, p. 1-11, jun. 1983. Seção Enfoque. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/3697/3433. Acesso em: 18 mar. 2022.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS (ONU). Declaração do Milênio. NovaIorque: ONU, 2000. Aprovada na Cimeira do Milénio, realizada de 6 a 8 de setembro de 2000. Disponível em: https://www.oas.org/dil/port/2000%20Declaração%20do%20Milenio.pdf. Acesso em: 18 mar. 2022.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS (ONU). Agenda 2030 de Desenvolvimento Sustentável. Brasília, DF: ONU, 2015. Disponível em: https://brasil.un.org/ptbr/91863-agenda-2030-para-o-desenvolvimento-sustentavel. Acesso em: 18 mar. 2022.

PAIVA, J. A construção coletiva da política de educação de jovens e adultos no Brasil. Em Aberto, Brasília, v. 22, n. 82, p. 59-71, nov. 2009. Seção Pontos de Vista. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/2448/2186. Acesso em: 18 mar. 2022.

SHIELD, C. Pandemia revela destruição da vida selvagem e ecossistemas. D.W.: made for minds, [online], 14 abr. 2020. Disponível em: https://www.dw.com/ptbr/pandemia-revela-destruição-da-vida-selvagem-e-ecossistemas/a-53122429. Acesso em: 18 mar. 2022.

SOUZA, J. F. Perspectivas da educação popular na década de 90. Em Aberto, Brasília, v. 11, n. 56, p. 31-42, out./dez. 1992. Seção Pontos de Vista. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/2169/1908. Acesso em: 18 mar. 2022.

SPRINGER, S. The discourse of neoliberalism: an anatomy of a powerful idea. London: Littlefield International, 2016.

STANISTREET, P. Reasons to be hopeful: learning and becoming in a time of crisis. International Review of Education, [online], v. 67, p. 427-433, 2021.

UNITED NATIONS EDUCATIONAL, SCIENTIFIC AND CULTURAL ORGANIZATION (Unesco). Recommendation against discrimination in education. In: GENERAL CONFERENCE, 11., 1960. Paris. Records: resolutions. Paris: Unesco, 1961. p. 123-124. Available in: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000114583. Access in: 19 mar. 2022.

UNITED NATIONS EDUCATIONAL, SCIENTIFIC AND CULTURAL ORGANIZATION (Unesco). Recomendação sobre Aprendizagem e Educação de Adultos. Brasília: Unesco, 2017. Available in: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245179_por. Access in: 18 mar. 2022.

UNITED NATIONS EDUCATIONAL, SCIENTIFIC AND CULTURAL ORGANIZATION (Unesco). Education in a post-COVID world: nine ideas for public action. International Commission on the Futures of Education. Paris: Unesco, 2020.

UNITED NATIONS EDUCATIONAL, SCIENTIFIC AND CULTURAL ORGANIZATION (Unesco). Learning to become with the world: Education for future survival. Paris: Unesco, 2020. Common Worlds Research Collective. Available in: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374923; https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374032. Access in: 18 mar. 2022.

UNITED NATIONS EDUCATIONAL, SCIENTIFIC AND CULTURAL ORGANIZATION (Unesco). On-line International Seminar on the Evolving Right to Education: 7 e 8 de dezembro de 2021. Paris: Unesco, 2021a. Concept note. Available in: https://en.unesco.org/sites/default/files/evolving-right-to-education-seminar-cn-en.pdf. Access in: 18 mar. 2022.

UNITED NATIONS EDUCATIONAL, SCIENTIFIC AND CULTURAL ORGANIZATION (Unesco). Reimagining our Futures together: a new social contract for education. Paris: Unesco, 2021b. Available in: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379707.locale=en. Access in: 19 mar. 2022.

WARDE, M. J. As políticas das organizações internacionais para a educação. Em Aberto, Brasília, v. 11, n. 56, p. 13-21, out./dez. 1992. Seção Pontos de Vista. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/2167/1906. Acesso em: 18 mar. 2022.

Published
30-05-2022
Section
points of view - What do other experts think?