Experiencing and expressing: the languages of childhood in relation to art
Abstract
This article examines debates on experience, expression and art related to education, childhood and culture, aiming to sustain the conversation on this triad that may, at times, serve didactic purposes, materialized by teaching practice, to the point of not considering the creative and playful potentialities involved. It intends to expand the debate and the exchange of an understanding about said triad, by dialoguing with different classical and contemporary authors, through which children, even before speaking, relate to the world and, with behaviors and attitudes, express their thoughts. This expression results, therefore, from one’s experiences, from what has been acquired through practice, in living. In this regard, art, expression, and experience integrate our understanding of culture, that is, a set of meanings historically constructed and transmitted, embodied in the social fabric, through subjects, such as children.
Downloads
References
AGAMBEN, G. Infância e história: destruição da experiência e origem da história. Belo Horizonte: Editora da Universidade Federal de Minas Gerais, 2005.
ANDRADE, C. D. A educação do ser poético. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Rio de Janeiro, v. 61, n. 140, p. 593-594, set. 1976.
BARBOSA, M. C. S. Práticas cotidianas na Educação Infantil: bases para a reflexão sobre as orientações curriculares. Brasília: Ministério da Educação, 2009. Relatório de pesquisa.
BARBOSA, M. C. S.; ALBUQUERQUE, S. S. de; FOCHI, P. S. Linguagens e crianças: tecendo uma rede pela educação da infância. Revista Aleph, Niterói, v. 7, n. 19, p. 5-23, jul. 2013.
BARROS, M. O menino que carregava água na peneira. In: BARROS, M. Exercícios de ser criança. Bordados de Antônia Zulma Diniz, Ângela, Marilu, Martha e Sávia Dumont sobre os desenhos de Demóstenes. São Paulo: Salamandra, 1999. [Não paginado].
BARROS, M. Poesia completa. São Paulo: Leya, 2011.
BECCHI, E. Il nostro secolo. BECCHI, E.; JULIA, D. (Orgs.). Storia dell’infanzia. II: dal settecento a oggi. Roma: Editori Laterza, 1996. p. 332-407.
BENJAMIN, W. Experiência e pobreza. In: BENJAMIN, W. Obras escolhidas: magia e técnica, arte e política. v. 1. São Paulo: Brasiliense, 1987. p. 114-119.
BENJAMIN, W. Libro de los pasajes. Madrid: Ediciones Akal, 2005.
BORBA, A. M.; NOGUEIRA, A.; BORBA, T. N. M. Infância, arte e educação infantil: as práticas com as múltiplas linguagens das crianças. In: REIS, M.; BORGES, R. R. (Orgs.). Educação infantil: arte, cultura e sociedade. v. 1. Curitiba: CRV, 2016. p. 15-38.
BRITTO, L. P. L. Letramento e alfabetização: implicações para a educação infantil. In: FARIA, A. L. G. de; MELLO, S. A. (Orgs.). O mundo da escrita no universo da pequena infância. 3. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2012. p. 3-19.
BROUGÈRE, G. Brinquedo e cultura. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2004.
CARVALHO, M. T. F. Artes na educação infantil: um estudo das práticas pedagógicas do professor de escola pública. 2010. 136 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
CORSARO, W. Sociologia da infância. São Paulo: Artmed, 2011.
CUNHA, S. R. V. Uma arte do nosso tempo para as crianças de hoje. In: CUNHA, S.R.V.; CARVALHO, R. S. (Org.). Arte contemporânea e Educação Infantil: crianças observando, descobrindo e criando. Porto Alegre: Mediação, 2017. p. 9-26.
CUNHA, S. R. V. Como vai a Arte na educação infantil? Revista Apotheke, Florianópolis, v. 5, n. 3, p. 10-24, dez. 2019.
DEWEY, J. Democracia e educação. Tradução de Godofredo Rangel e Anísio Teixeira. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1959.
DEWEY, J. A arte como experiência. São Paulo: Abril Cultural, 1974.
DEWEY, J. Cultura e indústria na educação. In: BARBOSA, A. M. John Dewey e o ensino da arte no Brasil. São Paulo: Cortez, 2001.
EDWARDS, C.; GANDINI, L.; FORMAN, G. (Org.). As cem linguagens das crianças: uma abordagem de Reggio Emília na educação da primeira infância. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999.
FERNANDES, F. As “trocinhas” do Bom Retiro. Pro-Posições, Campinas, v. 15, n. 1, p. 229-250, abr. 2016.
GALEANO, E. O livro dos abraços. Porto Alegre: L&PM, 2016.
GANDINI, L. Do começo do ateliê aos materiais como linguagens: conversas a partir de Reggio Emilia. In: GANDINI, L. et al. (Org.). O papel do ateliê na educação infantil: a inspiração de Reggio Emilia. Porto Alegre: Penso, 2012. p. 21-30.
GARCÍA, C. R. Gabriela Mistral. La Serena: Universidad de La Serena, 2017. GEERTZ, C. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: Zahar, 1989.
GOBBI, M. A. Múltiplas linguagens de meninos e meninas e a educação infantil. In: SEMINÁRIO NACIONAL: CURRÍCULO EM MOVIMENTO – PERSPECTIVAS ATUAIS, 1., 2010, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte, 2010. p. 1-21.
GOBBI, M.; RICHTER, S. Apresentação: interlocução possível: arte e ciência na educação da pequena infância. Pro-Posições, Campinas, v. 22, n. 2, p. 15-20, maio/ ago. 2011.
HELDER, H. Ou o poema contínuo. São Paulo: A Girafa, 2006.
HOLM, A. M. A energia criativa natural. Pro-Posições, Campinas, v. 15, n. 1, p. 83-95, jan./abr. 2004.
HOLM, A. M. Baby-Art: os primeiros passos com a arte. São Paulo: Museu de Arte Moderna de São Paulo, 2007.
KOHAN, W. A infância da educação: o conceito devir-criança. In: KOHAN, W. (Org.). Lugares da infância: filosofia. Rio de Janeiro: Editora DP&A, 2004. p. 51-68.
KOHAN, W. O. Infância: entre educação e filosofia. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.
KOHAN, W. A devolver (o tempo d)a infância à escola. In: ABRAMOWICZ, A.; TEBET, G. G. C. Infância e pós-estruturalismo. São Paulo: Porto de Ideias, 2017.
LARROSA, J. Pedagogia profana: danças, piruetas e mascaradas. Belo Horizonte: Autêntica, 1998.
LARROSA, J. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, Campinas, n. 19, p. 20-28, jan./abr. 2002.
LOPONTE, L. G. Arte e metáforas contemporâneas para pensar infância e educação. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 13, n. 37, p.112-188, jan./abr. 2008.
LOWENFELD, V.; BRITTAIN, W. L. Desenvolvimento da capacidade criadora. São Paulo: Mestre Jou, 1977.
MALAGUZZI, L. Histórias, ideias e filosofia básica. In: EDWARDS, C.; GANDINI, L.; FORMAN, G. (Org.). As cem linguagens das crianças: uma abordagem de Reggio Emília na educação da primeira infância. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999. p. 59-104.
MOREIRA, A. A. A. Espaço do desenho: a educação do educador. São Paulo: Loyola, 2012.
OSTETTO, L. E. Educação infantil e arte: sentidos e práticas possíveis. In: UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA (Unesp). Caderno de formação: formação de professores – educação infantil: princípios e fundamentos. v. 3. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2011. p. 27-39.
PINAZZA, M. A.; GOBBI, M. A. (Org.). Infância e suas linguagens. São Paulo: Cortez, 2014.
PIÚBA, F. dos S. A criança é a dona do mundo e o mundo é a cultura. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL MAIS INFÂNCIA, 2., 2019, Fortaleza. Disponível em: <https://www.secult.ce.gov.br/2019/05/30/artigo-a-crianca-e-a-dona-do-mundo-e-o-mundo-e-a-cultura-por-fabiano-piuba/>. Acesso em: nov. 2020. não paginado.
PONTES, G. M. D. de. A presença da arte na educação infantil: olhares e intenções. 2001. 190 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2001.
READ, H. A educação pela arte. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
RINALDI, C. A pedagogia da escuta: a perspectiva da escuta em Reggio Emilia. In: EDWARDS, C.; GANDINI, L; FORMAN, G. As cem linguagens da criança: a experiência de Reggio Emilia em transformação. Porto Alegre: Penso, 2016. p. 235-247.
SANTOS, L. P. As experiências estéticas da criança: um estudo a partir do habitus do professor e do trabalho com a arte na educação infantil. 2015. 240 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Goiânia, 2015.
STACCIOLI, G. As di-versões visíveis das imagens infantis. Pro-Posições, Campinas, v. 22, n. 2, p. 21-37, maio/ago. 2011.
VECCHI, V. O papel do atelierista. [Entrevista concedida a Lella Gandini]. In: EDWARDS, C.; GANDINI, L.; FORMAN, G. As cem linguagens da criança: a abordagem de Reggio Emilia na educação da primeira infância. Porto Alegre: Penso, 2016a. p. 123-134.
VECCHI, V. O atelier: uma conversa com Vea Vecchi. [Entrevista concedida a Lella Gandini]. In: EDWARDS, C.; GANDINI, L; FORMAN, G. As cem linguagens da criança: a experiência de Reggio Emilia em transformação. Porto Alegre: Penso, 2016b. p. 301-313.
WATOFSKY, M. A construção do mundo da criança e a construção da criança no mundo. In: KOHAN, W.O.; KENNEDY, D. (Org.). Filosofia e infância: possibilidades de um encontro. Petrópolis, RJ: Vozes, 1999.
WINNICOTT, D. W. Realidad y juego. Barcelona: Gedisia, 1979.
Copyright (c) 2021 Em Aberto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
These are the terms of this Copyright Notice:
- I declare that I permanently forfeit in favor of the National Institute of Educational Studies and Research (INEP) all rights related to:
-
- editing, publication, reproduction, and distribution of the work;
- publication through digital and electronic media;
- translation of the work to any language;
- updating, re-printing, adaptation, and compression of the work;
- uploading of work in the publishing platform of INEP;
- divulging complete or parts of work through the World Wide Web (internet), whether in Brazil or foreign countries;
- authorization of third parties to execute any of the acts mentioned before.
- I explicitly declare that I am solely responsible for the opinions expressed in the work, and its publication does not violate the rights of third parties.
- I declare that the nature of said work is one of pro bono publico and, as such, I forfeit the right to any compensation regarding ownership rights granted.
- I authorize spelling and grammatical review of the manuscript, provided that the content and opinions therein remain unchanged.