Playful and interactive storytelling: a day of art and expressiveness in early childhood education

Keywords: children’s literature; early childhood education; expressive languages.

Abstract

This text reflects on babies’ experiences with expressive languages and originates from a doctoral research, which analyses babies’ relationships with books in the context of early childhood education. Ethnography was the methodological choice, so babies could be taken as participants in the research process, in order to visibilize how they relate to expressive languages, especially with books. The analysis reveals the possibilities for babies to “take the stage” and make “the show” go on, through their interaction with scenic elements that make the storytelling with new outlines, that is a playful and interactive storytelling can be seen in the research field. Scenes staged seek to show the possibilities babies may have to build new narratives and scenic arrangements with toys and historical scenarios, which is also a way of privileging and ensuring that babies relate to artistic and expressive languages.

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Author Biographies

Fernanda Gonçalves, Faculdade Municipal da Palhoça (FMP)

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), é professora colaboradora do curso de Pedagogia da Faculdade Municipal da Palhoça (FMP) e professora colaborada no curso de Pedagogia na Universidade do Estado de Santa Catarina (Udesc/Cead).

feegoncalves@gmail.com

Márcia Buss-Simão , Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), é professora nessa universidade no Departamento de Estudos Especializados em Educação (UFSC/EED). Realizou estágio pós-doutoral de 2012 a 2013 na UFSC.

marcia.simao@gmail.com

Eliane Santana Dias Debus, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Doutora em Linguística e Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUC-RS), com pós-doutorado na Universidade do Minho (PT), é professora da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), atuando no Departamento de Metodologia de Ensino, no Programa de Pós- Graduação em Educação e no programa de Pós-Graduação em Estudos da Tradução.

elianedebus@hotmail.com

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Published
28-04-2021
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