Quality of education and teacher training in Brazil’s State of Acre: an analysis of the 1990-2010 period

  • Mark Clark Assen de Carvalho Universidade Federal do Acre (Ufac)
  • Ednaceli Abreu Damasceno Universidade Federal do Acre (Ufac)
Keywords: Amazon’s context; quality of education; teacher formation.

Abstract

The analysis of training policies implemented in the State of Acre, from the end of the 1990s until 2010, aims to examine the context, objectives and purposes of these actions and their effects on the quality of education. This paper presents data from the state public school system showing investments made to expand and improve Acre’s public education. The methodological approach involves the collation of legal texts, the analytical survey of training programs and policies, in addition to quantitative indicators of basic education. Thus, it is concluded that some factors, such as the policy for the higher-education of teachers and the re-structuring of teacher work, significantly added to the improvement of the critical indicators of
quality of education in the State of Acre, achieving and/or surpassing the goals set by the national evaluation system.

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Author Biographies

Mark Clark Assen de Carvalho, Universidade Federal do Acre (Ufac)

Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) e pós-doutor pelo Programa de Currículo e Gestão da Escola Básica da Universidade Federal do Pará (UFPA), é professor titular do Centro de Educação, Letras e Artes e docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Acre (Ufac) e do Doutorado em Rede/ Educanorte da UFPA.

markassen@yahoo.com.br

Ednaceli Abreu Damasceno , Universidade Federal do Acre (Ufac)

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), é professora adjunta na Universidade Federal do Acre (Ufac) e professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação dessa universidade.

ednaceli@yahoo.com.br

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Published
14-01-2021
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