A Teacher appreciation as a dimension of education quality: a perspective on union debate

Keywords: educational policies; teacher appreciation; teacher unionism.

Abstract

Making teacher appreciation a constitutional principle can be perceived as a teacher union movement achievement; since then, a dispute over the content of appreciation is a challenge for public policy, for the theoretical development of the educational policies field and for the debates on quality in teaching. The corporate and class agenda, figuring at the roots of the union movement, presents challenges on how to approach appreciation policies and discussions on quality. To observe this phenomenon, this paper develops a documentary analysis of the positions of the Confederação Nacional de Trabalhadores da Educação (National Confederation of School Workers, acronymed CNTE) expressed in their 1991 and 2017 gatherings resolutions. From the discussions regarding the ambiguity among professionalization, proletarianization, and semi-profession, it was concluded that union debates reorganize disputes around the appreciation policies as a dimension of education quality and encourage new debates at the scientific field.

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Author Biographies

Andréa Barbosa Gouveia, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (USP), é professora da Universidade Federal do Paraná (UFPR), onde atua no Núcleo de Pesquisa em Políticas Educacionais e está credenciada no Programa de Pós-Graduação em Educação, na linha de pesquisa em Políticas Educacionais.

andreabg@ufpr.br

Marcos Alexandre dos Santos Ferraz, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Doutor em Sociologia pela Universidade de São Paulo (2005) e pós-doutor pelo Centro de Estudos Sociais da Universidade de Coimbra, Portugal, é professor associado no Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná (UFPR), do qual também é diretor. Tem experiência na área de Sociologia, com ênfase em Sociologia do Trabalho e Sindicalismo, atuando principalmente nos seguintes temas: sindicalismo docente na educação básica, trabalho docente e política educacional, movimento dos trabalhadores e sociologia do trabalho. logia do trabalho.

ferrazmarcos@uol.com.br

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Published
14-01-2021
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