Reframing of the literacy teacher’s evaluation practices grounded in the learning rights

  • Adelma das Neves Nunes Barros -Mendes Universidade Federal do Amapá
  • Adriana Carvalho Souza UNIFAP
  • Heloane Baia Nogueira UNIFAP
  • Rosivaldo UNIFAP
Keywords: learning rights; didactic practices; National Agreement for Literacy at the Right Age.

Abstract

This text reflects on the process of reframing pedagogical practices of teachers taking part at the National Agreement for Literacy at the Right Age (PNAIC) at the Federal University of Amapá (UNIFAP). From a qualitative approach to research in education, a mapping anchored in the indicative paradigm was carried out, focusing on evidence in documentary data from formative instruments developed in training: the reflective journal and the descriptive report. The analysis showed that under two aspects – the incorporation into teaching of didactic practices/actions aligned with the learning rights and the incorporation into teaching of a formative assessment based on learning rights –, literacy teachers, then based on the  dimension of classificatory assessment, during the course of continuing education, started to be based on another, diagnostic, emancipatory, formative / formative-regulatory. 

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Author Biographies

Adelma das Neves Nunes Barros -Mendes, Universidade Federal do Amapá

Adelma das Neves Nunes Barros-Mendes, doutora em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), com estágio de doutorado na Universidade de Genebra, Suíça, é professora associada 1 da Universidade Federal do Amapá (Unifap), da qual foi vice-reitora. Coordena o
Laboratório Interdisciplinar de Pesquisa e Inovação Tecnológica (Latec/Unifap).

adelma@unifap.br

Adriana Carvalho Souza, UNIFAP

Adriana Carvalho Souza Castro, especialista em Metodologia do Ensino de Língua Portuguesa e Literatura pelo Instituto de Ensino Superior do Amapá (Iesap), professora de Língua Portuguesa da rede pública estadual e professora substituta no Departamento de Letras e Artes da Universidade Federal do Amapá (Unifap).

adriana.castro@ueap.edu.br

Heloane Baia Nogueira, UNIFAP

Heloane Baia Nogueira, mestra em Desenvolvimento Regional pela Universidade Federal do Amapá (Unifap) e especialista em Metodologia do Ensino de Língua Portuguesa e Literatura pelo Instituto de Ensino Superior do Amapá (Iesap), integra o Núcleo de Estudos e Pesquisa em Linguística Aplicada (Nepla) e participa
como professora de educação a distância na área de Linguagem pela Universidade Aberta do Brasil (UAB/Unifap).

helobaia84@gmail.com

Rosivaldo, UNIFAP

Rosivaldo Gomes, doutor em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) na área de Linguagens e Educação Linguística, é professor adjunto II de Língua Portuguesa e Didática das Línguas no Departamento de Letras e Artes da Universidade Federal do Amapá (Unifap) e docente permanente do
Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGLET/Unifap).

rosivaldounifap12@gmail.com

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Published
12-11-2020
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