Assessment of initial reading and writing learning: conceptual and methodological principles
Abstract
This article discusses the assessment of initial reading and writing learning by analyzing instruments used in school experiences in first-year classes of elementary school. There is a contextualization of the evaluation process through the assumptions of formative evaluation. Subsequently, based on the phonological and psychogenetic perspectives – which are paradigms that explain the children’s learning of the alphabetical-orthographic system –, conceptual and methodological principles are presented and discussed to evaluate the conceptualization of writing, knowledge of letters, syllabic awareness, graphophonemic awareness and knowledge of phonemegrapheme relations or, as it may also be called, phonographic awareness. Finally, it is
concluded that the teacher’s interpretation is what will guide the assessment of students’ learning, based on the different theories that explain the initial learning process of reading and writing. This finding shows the importance of the specific knowledge of the teacher of initial reading and writing instruction for monitoring children’s learning and organizing teaching situations that favor the betterment of students considering
the different possibilities of intervention.
Downloads
References
BRANDÃO, A. C. P. A. et al. (Org.). Manual didático: jogos de alfabetização. Brasília: MEC, 2008.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Secretaria de Educação Básica (SEB). PactoNacional pela Alfabetização na Idade Certa: avaliação no ciclo de alfabetização: reflexões e sugestões. Brasília: MEC/SEB, 2012.
FAGUNDES, F. R. Design pedagógico: análise de folhas estruturadas desenvolvidas no contexto da alfabetização. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2019.
FERNANDES, C. O.; FREITAS, L. C. Indagações sobre currículo: currículo e avaliação. Brasília: MEC/SEB, 2007.
FERREIRO, E.; TEBEROSKY, A. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artes Médicas, 1985.
GOODMAN, K. S. O processo da leitura: considerações a respeito das línguas e do desenvolvimento. In: FERREIRO, E.; PALACIO, M. G. (Org.). Os processos de leitura e escrita: novas perspectivas. Porto Alegre: Artes Médicas, 1987. p. 11-22.
MORAIS, A. G. Sistema de escrita alfabética. São Paulo: Melhoramentos, 2012.
MORAIS, A. G. Consciência fonológica na educação infantil e no ciclo de alfabetização. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.
PERRENOUD, P. Avaliação: da excelência à regulação das aprendizagens: entre duas lógicas. Porto Alegre: Artmed, 1999.
PICCOLI, L. Diferenciação pedagógica e os direitos de aprendizagem na alfabetização. In: PICCOLI, L. et al. (Org.). Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa PNAIC UFRGS: práticas pedagógicas, aprendizagem da matemática e políticas públicas. São Leopoldo: Oikos, 2018. p. 19-42.
RINALDI, C. Documentação e avaliação: qual a relação? In: PROJECT ZERO; REGGIO CHILDREN. Tornando visível a aprendizagem: crianças que aprendem individualmente e em grupo. São Paulo: Phorte, 2014.
SOARES, M. Alfabetização: a questão dos métodos. São Paulo: Contexto, 2016.
ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.
Copyright (c) 2020 Em Aberto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
These are the terms of this Copyright Notice:
- I declare that I permanently forfeit in favor of the National Institute of Educational Studies and Research (INEP) all rights related to:
-
- editing, publication, reproduction, and distribution of the work;
- publication through digital and electronic media;
- translation of the work to any language;
- updating, re-printing, adaptation, and compression of the work;
- uploading of work in the publishing platform of INEP;
- divulging complete or parts of work through the World Wide Web (internet), whether in Brazil or foreign countries;
- authorization of third parties to execute any of the acts mentioned before.
- I explicitly declare that I am solely responsible for the opinions expressed in the work, and its publication does not violate the rights of third parties.
- I declare that the nature of said work is one of pro bono publico and, as such, I forfeit the right to any compensation regarding ownership rights granted.
- I authorize spelling and grammatical review of the manuscript, provided that the content and opinions therein remain unchanged.