Tempo, espaço e conhecimento nas escolas rurais (multi)seriadas e transgressão ao modelo seriado de ensino
Abstract
O trabalho dos docentes nas turmas e escolas rurais (multi)seriadas caracteriza-se pela precarização e pelo protagonismo. Eles resistem às situações adversas que configuram os processos educativos produzidos, em grande medida, pelo descaso e abandono do poder público e pela hegemonia da aplicação do modelo seriado como forma de organização do ensino. Os estudos e ações de formação realizados pelo Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação do Campo na Amazônia (Geperuaz) motivam a discussão sobre o controle dos tempos/espaços/conhecimentos imposto pelo modelo seriado de ensino, como base da hegemonia desse modelo nas experiências das turmas e escolas rurais (multi)seriadas. Há sinais que convergem para o enfrentamento e a desconstrução dessa hegemonia e para a transgressão da matriz social, cultural, territorial e educacional que constitui a (multi)série.Downloads
Download data is not yet available.
Published
09-04-2018
Section
points of view - What do other experts think?
These are the terms of this Copyright Notice:
- I declare that I permanently forfeit in favor of the National Institute of Educational Studies and Research (INEP) all rights related to:
-
- editing, publication, reproduction, and distribution of the work;
- publication through digital and electronic media;
- translation of the work to any language;
- updating, re-printing, adaptation, and compression of the work;
- uploading of work in the publishing platform of INEP;
- divulging complete or parts of work through the World Wide Web (internet), whether in Brazil or foreign countries;
- authorization of third parties to execute any of the acts mentioned before.
- I explicitly declare that I am solely responsible for the opinions expressed in the work, and its publication does not violate the rights of third parties.
- I declare that the nature of said work is one of pro bono publico and, as such, I forfeit the right to any compensation regarding ownership rights granted.
- I authorize spelling and grammatical review of the manuscript, provided that the content and opinions therein remain unchanged.