Inovações na educação superior: impactos na prática pedagógica e nos saberes da docência
Abstract
O texto problematiza a educação superior no contexto contemporâneo e condições que o afetam exigindo reflexões e mudanças. Explora o conceito de inovação e aborda a relação entre a pedagogia, a epistemologia e a cultura, assumindo a concepção de inovação como ruptura paradigmática. Registra a importância de tomar a democratização acadêmica numa perspectiva conceitual e curricular. Explora o contexto da educação superior e a emergência de mudanças nas práticas tradicionais de ensinar e aprender. Discute a relação ensino e pesquisa e os campos profissionais como interferentes nas pedagogias da educação superior. Aponta indicadores para e análise das práticas pedagógicas inovadoras e as repercussões nos saberes docentes. Infere sobre estratégias de formação dos professores universitários.Downloads
Download data is not yet available.
Published
29-12-2016
Section
points of view - What do other experts think?
These are the terms of this Copyright Notice:
- I declare that I permanently forfeit in favor of the National Institute of Educational Studies and Research (INEP) all rights related to:
-
- editing, publication, reproduction, and distribution of the work;
- publication through digital and electronic media;
- translation of the work to any language;
- updating, re-printing, adaptation, and compression of the work;
- uploading of work in the publishing platform of INEP;
- divulging complete or parts of work through the World Wide Web (internet), whether in Brazil or foreign countries;
- authorization of third parties to execute any of the acts mentioned before.
- I explicitly declare that I am solely responsible for the opinions expressed in the work, and its publication does not violate the rights of third parties.
- I declare that the nature of said work is one of pro bono publico and, as such, I forfeit the right to any compensation regarding ownership rights granted.
- I authorize spelling and grammatical review of the manuscript, provided that the content and opinions therein remain unchanged.